بسیاری از دانشجویان بین‌المللی که آرزوی تحصیل در یکی از معتبرترین و بهترین دانشگاه‌های قلب اروپا را دارند، دانشگاه صنعت و اقتصاد بوداپست مجارستان را برای ادامه تحصیل انتخاب می‌کنند. هزینه پایین زندگی در مجارستان در مقایسه با سایر کشورهای اروپایی از دیگر دلایلی است که بسیاری از متقاضیان را برای مهاجرت و تحصیل در این دانشگاه ترغیب می‌کند. این دانشگاه برتر تحقیقاتی در بوداپست مجارستان به داشتن کارنامه درخشان و درجه بالای آموزش خود در سرتاسر اروپا مشهور است و اخذ ویزای تحصیل در مجارستان می‌تواند شما را چندین قدم بزرگ به این مقصد پرتقاضا نزدیک کند. اگر شما هم به دنبال آشنایی با دانشگاه صنعت و اقتصاد بوداپست هستید و قصد دارید تمامی اطلاعات مهم راجب این دانشگاه را به دست بیاورید، در ادامه همراه ما باشید؛ چراکه به بررسی 0 تا 100 این دانشگاه پرداخته‌ایم.

فرم رو پر کن، رایگان مشاوره بگیر

فهرست مطالب

معرفی دانشگاه صنعت و اقتصاد بوداپست

دانشگاه زیبای صنعت و اقتصاد بوداپست مجارستان (BME) در سال 1782 با نام institutum Geometrico Hydrotechnicum در نزدیکی شهر بوداپست پایتخت مجارستان تاسیس شد و حدود 240 سال است که به عنوان موسسه آموزش عالی فنی شماره یک کشور مجارستان شناخته می‌شود. این دانشگاه در سمت رودخانه دانوب و میان پل Szabadság و پل Petőfi قرار گرفته است و شهر داخلی بوداپست (آفت) نیز درست در آن سوی رودخانه قرار دارد که با هر یک از پل‌ها حدود 10 دقیقه پیاده روی فاصله خواهد داشت. تحصیل در این دانشگاه در مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا امکان‌پذیر است. از مشاهیر دانشگاه صنعت و اقتصاد بوداپست می‌توان به Ernő Rubik، Theodore von Kármán، Dennis Gabor و Aurel Vlaicu اشاره کرد.

موقعیت جهانی دانشگاه صنعت و اقتصاد بوداپست

رنک دانشگاه صنعت و اقتصاد بوداپست در موقعیت جهانی به شرح زیر است:

رتبه در مجارستان رتبه در رنکینگ جهانی Qs رتبه در رنکینگ جهانی Times رتبه در رنکینگ جهانی شانگهای
۵ 741 الی 1000 1201+ 801 الی 901

دانشکده های دانشگاه صنعت و اقتصاد بوداپست

این دانشگاه 8 دانشکده دارد. در ادامه دانشکده های دانشگاه صنعت و اقتصاد بوداپست را نام برده و درباره هریک آشنا می‌شویم:

دانشکده مهندسی عمران (ÉMK)

دانشکده مهندسی عمران قدیمی ترین دانشکده دانشگاه صنعتی بوداپست و تقاضای زیادی برای تحصیل در این دانشکده در مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا وجود دارد. از دپارتمان‌های دانشکده مهندسی عمران این دانشگاه می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

• ژئودزی و نقشه برداری

• مصالح و فناوری های ساختمانی

• فتوگرامتری و ژئوانفورماتیک

• زمین شناسی مهندسی و ژئوتکنیک

• مهندسی سازه

• مکانیک سازه

• مهندسی بزرگراه و راه آهن

• مهندسی هیدرولیک و منابع آب

• مهندسی بهداشت و محیط زیست

دانشکده مهندسی مکانیک (GPK)

بخش‌های این دانشکده با بیش از 80 دانشگاه و موسسه تحقیقاتی خارجی در حال فعالیت هستند که حاصل این همکاری‌ها را می‌توان در پروژه‌های تحقیقاتی بین المللی، کنفرانس‌ها و نشریات مشاهده کرد. رشته های دانشگاه صنعت و اقتصاد بوداپست در این دانشکده متنوع است و دانشجویان بین‌المللی مختلفی را جذب خود می‌کند.

دانشکده معماری (ÉPK)

آموزش معماری در سال 1871 در مجارستان و گروه معماری و مهندسی این دانشگاه آغاز شد. تقریبا تمامی معماران برجسته مجارستانی از این دانشکده فارغ‌التحصیل شده‌اند و اساتید این دانشگاه در معماری معاصر مجارستان نقش تعیین کننده‌ای دارند.

دانشکده فناوری شیمیایی و بیوتکنولوژی (VBK)

رشته های دانشگاه صنعت و اقتصاد بوداپست و اولویت های تحقیقاتی به حوزه‌های شیمی معدنی و آلی، نوآوری دارویی، مهندسی فرآیند، بیوتکنولوژی، بهداشت و حفاظت از محیط زیست، موضوعات مرتبط با مواد غذایی، نانوتکنولوژی، علوم مواد و توسعه کامپوزیت‌های پلیم مربوط می‌شود.

دانشکده مهندسی برق و انفورماتیک (VIK)

دانشکده مهندسی برق سنت‌های 230ساله دانشگاه را ادامه می‌دهد. جالب است بدانید که این دانشکده از معدود دانشکده‌هایی است که دانشجویان آن می‌توانند با ساخت یک ماهواره کوچک با اهداف آموزشی برای مقابله با چالش‌های صنعت جدید آینده آماده شوند.

دانشکده مهندسی حمل و نقل و مهندسی خودرو (KJK)

دانشکده مهندسی حمل و نقل و مهندسی خودرو دانشگاه صنعت و اقتصاد بوداپست دانش را در زمینه فرآیندهای حمل و نقل، عملیات وسیله نقلیه، برنامه‌ریزی و کنترل انتقال می‌دهد و می تواند استانداردهای آموزشی را در زمینه‌های ذکر شده رعایت کند. افرادی که در حین اتمام دوره کارشناسی ارشد بهترین نتایج را کسب کنند، می‌توانند برای برنامه دکترای این دانشکده نیز درخواست دهند.

دانشکده علوم طبیعی (TTK)

دانشکده علوم طبیعی این دانشگاه در سال 1988 تاسیس شد و برنامه‌های کارشناسی و کارشناسی ارشد خود را در بخش‌های فیزیک (فیزیک اتمی و فیزیک نظری)، ریاضیات (گروه جبر و هندسه، گروه تحلیل و تحقیقات عملیاتی و گروه استوکاستیک)، ریاضیات کاربردی، موسسه تکنیک‌های هسته‌ای (وزارت انرژی هسته‌ای و بخش تکنیک های هسته‌ای) و علوم شناختی مدیریت می‌کند. خوب است بدانید این دانشکده آموزش‌های علمی پس از فارغ التحصیلی را نیز ارائه می‌کند.

دانشکده علوم اقتصادی و اجتماعی (GTK)

دانشکده علوم اقتصادی و اجتماعی دانشگاه صنعت و اقتصاد بوداپست در سال 1998 تاسیس شد و آموزش‌هایی را ارائه می‌دهد که با محیط بین رشته‌ای تعریف شده توسط دانشکده‌های علم و فناوری مطابقت دارد. جالب است بدانید که این دانشکده ارتباط نزدیکی با دانشکده‌های مهندسی و علوم طبیعی دارد که این موضوع باعث ادغام فناوری‌های مدرن در برنامه درسی شده است.

به چه زبانی در دانشگاه صنعت و اقتصاد بوداپست تدریس می‌شود؟

در این دانشگاه تحصیل به زبان انگلیسی محدود نیست و زبان تحصیل در دانشگاه صنعت و اقتصاد بوداپست به زبان‌های مجاری، انگلیسی، فرانسوی، آلمانی و روسی تدریس می‌شوند. البته زبان اصلی آموزش انگلیسی است و اکثر رشته‌ها به این زبان ارائه می‌شوند که براری تحصیل نیاز به مدارک زیر دارد:

مقطع مدرک و سطح
کارشناسی و کارشناسی ارشد آیلتس 5 تا 6 و تافل 72 تا 80
دکترا آیلتس 6 تا 6.5 و تافل 80 تا 90

هزینه تحصیل در دانشگاه صنعت و اقتصاد بوداپست

شهریه دانشگاه صنعت و بوداپست در هر رشته‌ای متفاوت است و در ادامه به‌طور تقریبی این هزینه‌ها را بررسی می‌کنیم:

مقطع رشته تحصیلی شهریه به ازای هر ترم برای تقاضیان غیراتحادیه اروپا
کارشناسی مهندسی عمران، مکانیک، شیمی، بیوتکنولوژی، برق و انفورمارتیک و علوم طبیعی 3200 یورو
کارشناسی ارشد مهندسی عمران، مکانیک، معماری (4 ترم)، فناوری شیمی و بیوتکنولوژی، برق و انفورماتیک، خودرو، علوم اقتصادی و اجتماعی و علوم طبیعی 3500 الی 3800 یورو

بورسیه دانشگاه صنعت و اقتصاد بوداپست

یکی از بورسیه های تحصیلی مجارستان که توسط این دانشگاه ارائه می شود بورسیه تحصیلی Stipendium Hungaricum می باشد. آزمون ورودی دانشگاه صنعت بوداپست عمدتا به صورت کتبی و شفاهی برگزار می‌شود که در بخش شفاهی انگیزه و نگرش و دانش زبان انگلیسی متقاضیان را بررسی می‌کنند. برای اخذ پذیرش در این دانشگاه ابتدا باید مدارک زیر را برای دانشگاه ارسال کنید تا مورد بررسی قرار گیرد:

• انگیزه نامه

• کپی پاسپورت

• گواهی پایان دبیرستان

• مدرک زبان انگلیسی (آزمون TOEFL یا آزمون IETLS)

• ریز نمرات سوابق تحصیلی

• مدرک لیسانس (برای دوره کارشناسی ارشد و دکترا)

• 2 توصیه ‌نامه (برای دوره کارشناسی ارشد و دکترا)

• رسید انتقال 100 یورو برای هزینه درخواست

تعدادی از بهترین رشته های دانشگاه صنعت و اقتصاد بوداپست

بهترین رشته های دانشگاه صنعت و اقتصاد بوداپست

 

رشته های دانشگاه صنعت و اقتصاد بوداپست تنوع بالایی در سه مقطع تحصیلی کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا دارند که می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

• مهندسی عمران

• مهندسی شیمی

• مهندسی مکانیک

• ریاضیات

• مهندسی علوم کامپیوتر

• مهندسی برق

• معماری

• مطالعات اقتصادی منطقه‌ای و زیست محیطی

• تجارت و مدیریت

• مهندسی اتومبیل کنترل خودکار

ددلاین ثبت نام دانشگاه صنعت و اقتصاد بوداپست

درباره ددلاین ثبت نام در این دانشگاه می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

1. ددلاین درخواست برای این دانشگاه از 1 آوریل تا 15 ژوئن و 1 اکتبر تا 1 دسامبر امکان پذیر است. ناگفته نماند که زمان‌بندی درخواست برای دوره‌های دکترا تفاوت دارد.

2. درخواست اپلای برای دانشگاه فنی و اقتصاد بوداپست از تاریخ 15 فوریه تا 16 ژوئن قابل دسترسی است.

3. 22 ژانویه تا 31 ژانویه امکان درخواست خوابگاه وجود دارد.

4. 28 ژانویه تست ورودی این دانشگاه

شرایط خوابگاه برای دانشجویان دانشگاه صنعت و اقتصاد بوداپست

این دانشگاه به تعداد محدودی از متقاضیان خوابگان رایگان ارائه می‌کند. در هر تابستان، با مراجعه به سایت اصلی دانشگاه و قسمت Neptun می‌توانید نسبت به ثبت درخواست خوابگاه اقدام کنید. روند انتخاب شما در خوابگاه این دانشگاه به دانشکده انتخابی، برای دانشجویان سال اول به امتیاز پذیرش و برای دانشجویان قدیمی به امتیاز نمرات سال گذشته (CGPA) بستگی دارد. این نکته را از یاد نبرید که اگر متثاضی دریافت خوابگاه هستید، باید تایید کنید که برای ترم تحصیلی در آنجا می‌مانید و پس از پذیرش، در صورت خارج شدن از خوابگاه نمی‌توانید برای دریافت کمک هزینه خوابگاه اقدام کنید. همچنین بازرسی‌های منظم (3 بار در هر ترم) در خوابگاه‌های این دانشگاه وجود دارد که ملزم به شرکت در آن‌ها هستید.

برای تحصیل در مجارستان از کجا شروع کنم؟

با در نظر گرفتن رتبه این دانشگاه و بار علمی ویژه‌ای که دارد، این دانشگاه مقصد بسیاری از متقاضیان بین‌المللی محسوب می‌شود. این دانشگاه بورسیه و هزینه‌های تحصیلی نیز ارائه می‌کند که این موضوع می‌تواند از حجم هزینه‌های تحصیل و اقامت شما بکاهد. اگر شما هم قصد ادامه تحصیل در این دانشگاه و زندگی در قلب اروپا را دارید، می‌توانید با دریافت ویزای تحصیلی مجارستان مسیر هیجان‌انگیز خود را آغاز کنید. برای اینکه اطلاعات دقیقی درباره اخذ ویزای تحصیلی مجارستان و تحصیل در رشته های دانشگاه صنعت و اقتصاد بوداپست داشته باشید، می‌توانید از طریق تماس با شماره تلفن 0218770913 از تجربیات کارشناسان موسسه اپلای یار استفاده کنید. همکاران ما متناسب با شرایط شما بهترین و کوتاه‌ترین مسیر را برای اخذ ویزا پیشنهاد می‌کنند.