ادامه تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد در انگلیس 2024 بدون چالش نیست؛ اما زیبایی‌ها، نقاط مثبت ر این کشور چشم انسان را بر این چالش‌ها می‌بندد. کشوری که با اقتصاد قدرتمند، رایج‌ترین زبان دنیا، شهرهای بارانی، کوهستان‌های جنگلی، بزرگ‌ترین باشگاه‌های ورزشی، تاریخی از دستاوردهای علمی و فرهنگی و برجسته‌ترین و مطرح‌ترین دانشگاه‌های دنیا مقصد دانشجویان بسیاری برای ادامه تحصیل تبدیل شده و انگلیس را به یکی از مهاجرپذیرترین کشورهای جهان تبدیل کرده‌ است.

اگر قصد دارید مفصل‌تر با ادامه تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد در این کشور آشنا شوید، کافیست «فرم ارزیابی مهاجرت» اپلای‌یار را پر کنید. حال ما در این نوشته از اپلای‌یار سری می‌زنیم به پروسه تحصیل در انگلیس و سیر تا پیاز هر آن چه را که قبل از مهاجرت تحصیلی به این کشور باید بدانید، برای شما همراهان همیشگی بازگو می‌کنیم.

آنچه در این مقاله میخوانید

  • شرایط تحصیل کارشناسی ارشد در انگلیس

  • مدرک زبان مورد نیاز برای تحصیل کارشناسی ارشد در انگلیس

  • هزینه تحصیل کارشناسی ارشد در انگلیس

  • شرایط بورسیه کارشناسی ارشد انگلیس

  • شرایط کار حین تحصیل کارشناسی ارشد در انگلیس

  • دانشگاه‌های کارشناسی ارشد در انگلیس

  • مزایای تحصیل کارشناسی ارشد در انگلیس

  • مراحل دریافت ویزای تحصیلی  انگلیس

  • مدارک مورد نیاز دریافت ویزای تحصیلی انگلیس
  • مهاجرت از طریق تحصیل کارشناسی ارشد در انگلیس

شرایط تحصیل کارشناسی ارشد در انگلیس

قبل از هر چیزی برای آشنایی با روند مهاجرت تحصیلی به انگلیس لازم است نسبت به شرایط تحصیل کارشناسی ارشد در این کشور 2024 اطلاعات اولیه را کسب کنید. این اطلاعات به شرح زیر هستند:

شرط معدل برای تحصیل کارشناسی ارشد در انگلیس

شاید وقتی بحث از معدل می‌شود، تن و بدن آدم بلرزد و این تصور را داشته باشیم که باید برای اخذ ویزای تحصیلی انگلیس دانشجوی ممتاز در رشته خود باشیم؛ اما برخلاف تصورات همه چیز بستگی به دانشگاه انتخابی و رشته مورد پذبرش شما دارد. با این حال در حالت کلی شرط معدل برای تحصیل کارشناسی ارشد در این کشور حداقل 14 بوده و هر چه قدر معدل شما بالاتر باشد، شانس دریافت بورسیه تحصیلی و ادامه تحصیل کارشناسی ارشد در تاپ‌ترین دانشگاه‌های انگلیس افزایش می‌یابد.

شرایط سنی تحصیل کارشناسی ارشد در انگلیس

شرط سن معمولا گزینه‌ای ایست که دیرتر به ذهنمان خطور می‌کند؛ اما یکی دیگر از شرایط پذیرش کارشناسی ارشد در این کشور محسوب می‌شود. برای ورود به مقطع کارشناسی ارشد لازم است اولا دوره لیسانس خود را طی کرده باشید و سنی ما بین 21 تا 30 داشته باشید؛ البته این بازه سنی ممکن است برای اغلب دانشگاه‌ها اهمیتی نداشته باشد، ولی منطقه امن و بدون بروز چالش برای شرایط تحصیل کارشناسی ارشد در این کشور همین رنج سنی ذکر شده به شمار می‌آید.

مدرک زبان مورد نیاز برای تحصیل کارشناسی ارشد در انگلیس

از تاثیر مدرک زبان بر یکی دیگر از شرایط تحصیلات تکمیلی در مقطع کارشناسی ارشد نباید غافل شد. وقتی حرف از انگلیس می‌شود، طبیعتا اولین چیزی که به ذهنمان می‌رسد، داشتن مدرک زبان با نمره بالا است و این حدس کاملا درست است. از این رو در این بخش آزمون‌های مورد قبول دانشگاه‌های انگلیس را برای شما شرح می‌دهیم تا با مدرک مورد نیاز برای تحصیل کارشناسی ارشد در انگلیس نیز آشنا شوید:

آزمون زبان حداقل نمره قابل قبول
آیلتس ۶.۵
تافل ۸۰
مدرک زبان کمبریج ۱۷۶
پیرسون (PTE) ۷۴

هزینه تحصیل کارشناسی ارشد در انگلیس

برای این بخش در نگاه اول خبر خوبی برایتان نداریم! چراکه تحصیل کارشناسی ارشد در این کشور 2024 خواهی نخواهی هزینه‌بر است؛ به هر حال وقتی قرار است در کشوری با برخورداری از بهترین و مطرح‌ترین دانشگاه‌های جهان تحصیل کنید، نباید انتظار هزینه‌های پایینی برای مخارج تحصیل و زندگی را داشته باشید. اما در بررسی بیشتر می‌بینیم که امکان جبران بخش زیادی از این هزینه‌ها با گرفتن بورسیه امکان‌پذیر است و این بورسیه زمانی ممکن می‌شود که رزومه قوی برای پذیرش در بهترین دانشگاه‌های انگلیس را داشته باشید. علاوه بر این حتی اگر بورسیه چندان قوی ندارید، باز هم جای نگرانی نیست و می‌توانید از شرایط کار حین تحصیل کارشناسی ارشد بهره‌مند شوید.

با این وجود اگر بخواهیم در حالت کلی به شهریه دانشگاه‌های انگلیس در مقطع کارشناسی ارشد اشاره کنیم، باید مبلغی بین 16000 تا 60000 پوند را در نظر داشته باشید. این هزینه از شهری به شهر دیگر، دانشگاهی به دانشگاه دیگر و از رشته‌ای به رشته دیگر فرق دارد.

شرایط بورسیه کارشناسی ارشد انگلیس

گفتیم که با بورسیه می‌توانید بخش کوچک تا بزرگی از هزینه‌های تحصیل در مقطع فوق لیسانس در انگلیس را جبران کنید. در این حالت شرایط بورسیه کارشناسی ارشد با رزومه قوی ممکن می‌شود که به شرح زیر است:

• معدل بالا و نمرات عالی در مقطع کارشناسی

• عدم وجود گپ تحصیلی و فاصله بین مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد

• داشتن پژوهش و مقالات بین المللی معتبر

• برخورداری از سطح بالای زبان انگلیسی و نمره بالا در مدرک آیلتس یا تافل و غیره

شایان ذکر است که انگیزه موسسه‌ها و دانشگاه‌های انگلیس برای اعطای بورسیه با یکدیگر فرق دارند و به همین دلیل توصیه می‌شود حتما برای کسب اطلاعات بیشتر و دقیق‌تر در این باره با مشاورین اپلای‌یار در ارتباط باشید.

شرایط کار حین تحصیل کارشناسی ارشد در انگلیس

اگر تصور می‌کنید که شانسی برای دریافت بورسیه کارشناسی ارشد در این کشور را ندارید، کار حین تحصیل کارشناسی ارشد می‌تواند انتخاب بسیار خوبی برای جبران هزینه‌های زندگی دانشجویی باشد. برای این منظور شما می‌توانید هر هفته تا 20 ساعت مشغول به کار شوید و این گونه هم به تحصیل کارشناسی ارشد بپردازید و هم توان پرداخت شهریه‌های دانشگاه را داشته باشید.

دانشگاه‌های کارشناسی ارشد در انگلیس

برای ادامه تحصیل در بهترین رشته‌های تحصیلی کارشناسی ارشد ، نیاز است نسبت به دانشگاه‌های کارشناسی ارشد در ااین کشور به خوبی شناخت کافی داشته باشید. می‌دانیم که انگلستان از جمله کشورهای محبوب در مقطع تحصیلات تکمیلی به شمار می‌آید که توانسته مطرح‌ترین دانشگاه‌های جهان را از نظر رتبه بندی به خود اختصاص دهد و این نقطه قوتیست که انگلیس را به کشور موردعلاقه محصلان سراسر جهان تبدیل کرده است.

حال در این بخش به لیست 10 دانشگاه برتر انگلیس به تفکیک رشته و براساس رتبه بندی QS World University اشاره می‌کنیم:

نام دانشگاه رشته‌های تحصیلی
دانشگاه آکسفورد علوم انسانی، علوم پایه، علوم اجتماعی و علوم پزشکی
دانشگاه کمبریج علوم انسانی، علوم پایه، علوم اجتماعی و علوم پزشکی
کالج امپریال لندن علوم پزشکی، علوم پایه و مهندسی
دانشگاه کالج لندن UCL علوم اجتماعی، علوم انسانی، علوم پایه و علوم پزشکی
دانشگاه ادینبورگ علوم پزشکی، علوم پایه، علوم انسانی و علوم اجتماعی
دانشگاه منچستر علوم پزشکی، علوم پایه، علوم انسانی و علوم اجتماعی
کینگز کالج لندن علوم انسانی، علوم پایه، علوم اجتماعی و علوم پزشکی
دانشگاه لیدز مهندسی، علوم انسانی، علوم پایه، علوم اجتماعی و علوم پزشکی
دانشگاه بریستول مهندسی، علوم انسانی، علوم پایه، علوم اجتماعی و علوم پزشکی
دانشگاه ساوتهمپتون مهندسی، علوم انسانی، علوم پایه، علوم اجتماعی و علوم پزشکی

مزایای تحصیل کارشناسی ارشد در انگلیس

  • اخذ مدرک تحصیلی از تاپ‌ترین و برجسته‌ترین دانشگاه‌های دنیا
  • امکان کار حین تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد در انگلیس
  • بهره‌مندی از امکانات و تجهیزات آموزشی بسیار عالی و درجه یک
  • وجود تضمین کار پس از فارغ التحصیلی در کارشناسی ارشد انگلیس
  • آموزش و یادگیری در رشته‌های مختلف توسط برترین اساتید آن رشته در جهان
  • دوره‌های تحصیلی کوتاه مدت (1 تا 2 ساله برای کارشناسی ارشد در انگلیس 2024)
  • شبکه سازی و گسترش روابط اجتماعی و آشنایی با فرهنگ دیگر دانشجویان بین المللی
  • پیشرفت در سطح زبان انگلیسی
  • آشنایی با تاریخ و فرهنگ انگلیس

مراحل دریافت ویزای تحصیلی کارشناسی ارشد انگلیس

فرض را بر این می‌گذاریم که تمامی شرایط و مدارک مورد نیاز برای اخذ ویزای تحصیلی انگلیس فراهم شده و نوبت به این رسیده که بار و بندیلتان را ببندید و مراحل دریافت ویزای تحصیلی را طی کنید تا بعد از چند ماه در خاک انگلیس باشید. برای این منظور کافیست مراحل زیر را پیگیری کنید:

  • پس از انتخاب دانشگاه موردنظرتان، فرم درخواست تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد  را در سایت دانشگاه تکمیل کنید و مدارک لازم را در کنار تکمیل فرم ارائه دهید.
  • توجه داشته باشید که فرایند ارائه درخواست تحصیل فوق لیسانس باید در ددلاین مقطع کارشناسی ارشد انجام گیرد. این ددلاین بستگی به شروع ترم کارشناسی دارد که برای ترم پاییز از ماه سپتامبر تا دسامبر، برای ترم بهار از ماه ژانویه تا فوریه و برای ترم تابستان از ماه ژوئن تا آگوست ذکر شده است.

  • در نظر داشته باشید که برخی رشته‌ها و دانشگاه‌های انگلیس امتحان ورودی از قبیل GMAT یا GRE دارید؛ پس اگر با چنین شرایطی روبه‌رو هستید، از قبل آماده باشید.
  • برخی دانشگاه‌ها و دوره‌های تحصیلات تکمیلی برای ارائه ویزای تحصیلی مرحله مصاحبه را هم به عنوان بخشی از فرایند درخواست قرار داده‌اند. بنابراین از وجود یا عدم وجود مصاحبه در رشته و دانشگاه مدنظرتان از قبل اطلاعات لازم را کسب کنید.

  • پس از گذراندن تمام این مراحل و ارائه مدارک مورد نیاز دریافت ویزای تحصیلی کارشناسی ارشد ، در صورت پذیرش از سوی دانشگاه، نامه پذیرش را دریافت می‌کنید.

  • زمانی که پذیرش شما از سوی دانشگاه تایید شد، نوبت به درخواست ویزای تحصیلی می‌رسد که باید مراحل آن را در ایران با دریافت مشاوره از موسسه‌های مهاجرتی و سفارت انگلیس در ایران طی کنید.

مدارک مورد نیاز دریافت ویزای تحصیلی کارشناسی ارشد در انگلیس

فارغ از این که قصد ادامه تحصیل در چه رشته‌ای از کارشناسی ارشد را دارید، مدارک مورد نیاز دریافت ویزای تحصیلی کارشناسی ارشد در این کشور در حالت کلی به شرح زیر خواهد بود:

• کپی مدارک تحصیلی و ریز نمرات مقطع کارشناسی و دیپلم

• انگیزه نامه شخصی برای مهاجرت تحصیلی

• ارائه حداقل 2 توصیه نامه آکادمیک

• پورتفولیو برای برخی رشته‌های هنر

• کپی پاسپورت

• ارائه مدرک آیلتس، تافل یا سایر آزمون‌های مورد قبول دانشگاه مقصد

• ارائه پروپوزال تحقیقی در صورت نیاز

مهاجرت از طریق تحصیل کارشناسی ارشد در انگلیس

پس از آن که دوره کارشناسی ارشد در این کشور را به اتمام رساندید، اگر قصد اخذ اقامت این کشور را داشته باشید، لازم است قبل از اتمام ویزای دانشجویی نسبت به تغییر ویزا اقدام کنید. این تغییر ویزا در شرایطی ممکن می‌شود که ویزای تحصیلی به ویزای فارغ التحصیلی به مدت 2 تا 3 سال تبدیل شود. در این مدت 2 تا 3 ساله برای اخذ اقامت باید به دنبال کار باشید تا این گونه ویزای کار در انگلیس را دریافت کنید و دوباره در این کشور مستقر شوید و به این ترتیب اقامت دائم انگلیس نیز برایتان مهیا شود.

برای تحصیل کارشناسی ارشد در انگلیس از کجا شروع کنم؟

احتمالا شما هم در ابتدای مسیر اخذ پذیرش کارشناسی ارشد دچار سردرگمی شده‌اید و می‌خواهید این مسیر را با راهنمایی مشاورینی مجرب و با تجربه طی کنید که از صفر تا صد راه مهاجرت تحصیلی همراه شما باشند. تیم مشاورین اپلای‌یار با آگاهی کامل نسبت به چالش‌ها، مشکلات و دغدغه‌های دانشجویان در هر لحظه آماده پاسخگویی به سوالات شما در زمینه مهاجرت تحصیلی هستند. برای کسب راهنمایی و مشاوره با اپلای‌یار کافیست با شماره 02187700913 در تماس باشید.

سوال های پر تکرار

برای اخذ پذیرش از دانشگاه‌های برجسته انگلیس داشتن مدرک کارشناسی با حداقل نمره 14، مدرک زبان آیلتس با نمره 6.5 به بالا و یا نمره معادل آن در تافل ضروری است.

این دوره برای دانشجویان بسته به رشته و دانشگاه مقصد بین 1 تا 2 سال به طول می‌انجامد.

این هزینه بسته به شهر، دانشگاه و رشته انتخابی متفاوت است؛ اما در حالت کلی می‌توان بازه 16000 پوند تا 60000 پوند برای تحصیل کارشناسی ارشد را در نظر گرفت.

بله دانشجویان می‌توانند حداکثر تا 20 ساعت در هفته کار کنند.

برای اخذ بورسیه تحصیلی باید رزومه قوی داشته باشید و هر چقدر رزومه شما شرایط بهتری داشته باشید، هزینه‌های تحصیلی به واسطه بورسیه تا حد زیادی کاهش می‌یابد؛ معدل بالا در مقطع کارشناسی، عدم وجود گپ تحصیلی بین مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد، داشتن پژوهش و مقالات بین المللی و برخورداری از سطح بالای زبان انگلیسی از جمله مواردی هستند که در دریافت بورسیه تحصیلی نقش دارند.

پس از اتمام دوره کارشناسی ارشد، ویزای شما به ویزای فارغ التحصیلی به مدت 2 تا 3 سال تغییر می‌یابد تا در این زمان بتوانید شغل در خور خود را پیدا کنید و سپس ویزای فارغ التحصیلی را به ویزای کار تغییر دهید و اقامت انگلیس را به این ترتیب به دست آورید.