تحصیل کارشناسی ارشد در هلند یکی از بهترین گزینه‌ها برای آن دسته از افرادی است که به تحصیل در خارج از کشور علاقه داشته و به دنبال مهاجرت و زندگی در یک کشور پیشرفته اروپایی هستند. هزینه تحصیل در هلند در مقایسه با سایر کشورهای اروپایی و آمریکایی بسیار مقرون‌به‌صرفه بوده و وجود بورسیه‌های تحصیلی متنوع، این کشور را به بهشت مهاجران تحصیلی تبدیل کرده است. اگر فرم ارزیابی مهاجرت را تکمیل کرده‌اید و کشور هلند مناسب‌ترین گزینه برای شما انتخاب شده است؛ اما اطلاعات کافی درباره تحصیل کارشناسی ارشد در هلند 2024 ندارید، این مقاله مختض شماست. ما در این مطلب قصد داریم شرایط، مدارک و مراحل اخذ ویزای تحصیلی هلند را به دقت مورد بحث و بررسی قرار دهیم؛ پس با ما همراه باشید.

فرم رو پر کن، رایگان مشاوره بگیر

فهرست مطالب

شرایط تحصیل در هلند

شرایط تحصیل کارشناسی ارشد در هلند

 

هلند دارای قدیمی‌ترین دانشگاه‌ها در سرتاسر جهان است که این موضوع نشان از اهمیت داشتن تحصیلات آکادمیک در تاریخ هلند دارد و موجب شده تا سیستم آموزشی این کشور در میان باکیفیت‌ترین سیستم‌های آموزشی در رنکینگ‌های جهانی جای بگیرد. طول دوره کارشناسی ارشد در هلند حدوداً 2 الی 3 سال در نظر گرفته شده است. طبیعتاً با توجه به این که دانشگاه‌های این کشور در میان 100 دانشگاه برتر جهان جای گرفته‌اند، اخذ پذیرش از چنین دانشگاه‌هایی مستلزم داشتن نمرات خوب و معدل بالا در مقطع لیسانس است.

تعداد واحدهای مقطع کارشناسی ارشد در هلند متناسب با رشته تحصیلی شما بین 60 تا 240 واحد متغییر بوده و ممکن است بخشی از دوره تحصیلی شما به تحقیقات اختصاص پیدا کند و این موضوع در دانشگاه‌های علمی-کاربردی رایج‌تر است؛ چراکه این نوع دانشگاه‌ها به دنبال ارائه برنامه‌های تخصصی‌تر هستند و دوره‌های عملی و کارآموزی اجباری برگزار می‌کنند. سیستم تدریس و آموزش در مقطع فوق لیسانس در هلند، دانشجو محور بوده و به صورت کنفرانسی پیش می‌رود. ددلاین مقطع کارشناسی ارشد هلند 2024 برای دانشجویانی که تابعیت کشوری غیر از کشورهای اتحادیه اروپا را دارند تا 15 ژانویه بوده که باید زودتر از این تاریخ درخواست خود را به دانشگاه و استاد مربوطه ارسال کنند.

البته تاریخ ذکر شده برای ددلاین درخواست تحصیل کارشناسی ارشد در هلند 2024 یک تاریخ کلی بوده و برخی از دانشگاه‌ها برنامه دیگری را در پیش گرفته‌اند و بهتر است اطلاعات مربوط به ددلاین را از وب‌سایت خود دانشگاه بررسی کنید. به طور کلی اصلی‌ترین شرط در نظر گرفته شده برای اخذ پذیرش به شرط معدل برای تحصیل کارشناسی ارشد در هلند مربوط می‌شود که معدل شما در مقطع کارشناسی نباید کمتر از 12 باشد. شرایط سنی تحصیل کارشناسی ارشد در هلند نیز همچون سایر کشورها به سن خاصی محدود نشده است؛ اما بهتر است قبل از 35 سالگی درخواست خود را ارسال کنید.

شروع ترم کارشناسی ارشد در هلند 2024 در دو زمان متفاوت بوده که ترم پاییز از سپتامبر و ترم بهار نیز از اواخر ژانویه یا اوایل فوریه (بسته به برنامه درسی دانشگاه) آغاز می‌شود.

مدرک زبان مورد نیاز برای تحصیل کارشناسی ارشد در هلند

زبان رسمی کشور هلند، هلندی بوده؛ اما جایگاه ویژه این کشور در اروپا و وجود مهاجران و مسافران بین‌المللی در آن سبب شده تا به اولین کشور اروپایی تبدیل شود که در آن زبان انگلیسی به طور گسترده از سوی افراد بومی نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد. نفوذ زبان انگلیسی در این کشور سبب شده تا تحصیل کارشناسی ارشد به زبان انگلیسی در هلند نیز امکان‌پذیر باشد. به طور کلی برای اخذ پذیرش کارشناسی ارشد هلند حداقل باید یکی از آزمون‌های زبان زیر را پشت سر گذاشته باشید:

عنوان آزمون حداقل نمره
تافل (TOEFL) 90
آیلتس (IELTS) 6.5

البته اگر دوره انتخابی شما دارای برنامه‌هایی به زبان هلندی است، در این صورت باید در آزمون‌های زبان هلندی نظیر NV2 یا CNaVT شرکت و حداقل نمره قبولی در آن را اخذ کنید. هرچند که عموماً برای تحصیل کارشناسی ارشد در هلند 2024 الزامی به تسلط بر زبان هلندی نخواهید داشت و با توجه به تسلط تمامی افراد جامعه به زبان انگلیسی در مکالمات روزمره خود نیز با مشکلی مواجه نخواهید شد؛ اما اگر قصد داشته باشید که پس از تحصیل در خاک هلند مانده و ویزای خود را به نوع کاری تغییر دهید، باید بدانید که کسب اقامت دائم این کشور تنها در صورتی ممکن است که به زبان هلندی تسلط کاملی داشته باشید.

فرم رو پر کن، رایگان مشاوره بگیر

هزینه تحصیل کارشناسی ارشد در هلند

هزینه تحصیل کارشناسی ارشد در هلند

 

دانشگاه‌‌های هلند همچون سایر کشورها به دو دسته دولتی و خصوصی تقسیم می‌شوند؛ اما نکته جالب توجه این که تحصیل در هیچ یک از این دانشگاه‌ها کاملاً رایگان نیست. هرچند این هزینه دریافت شده در مقایسه با دانشگاه‌های انگلیس و فرانسه، مقرون‌به‌صرفه‌تر بوده و به دلیل وجود بورسیه‌های متعدد چندان فشار مالی به دانشجویان وارد نمی‌کند. به طور میانگین شهریه دانشگاه های هلند در مقطع کارشناسی ارشد سالانه کمتر از 28 هزار دلار است و به عنوان مثال دانشگاه اراسموس روتردام متناسب با رشته انتخابی دانشجویان شهریه سالانه بین 6300 الی 9 هزار یورو در نظر گرفته است.

ناگفته نماند که شرایط بورسیه کارشناسی ارشد هلند چندان تفاوتی با شرایط در نظر گرفته شده در سایر کشورها نداشته و برای اخذ بورسیه‌های تحصیلی دانشگاه‌های کشور هلند باید شایستگی خود را با نمرات و سوابق تحقیقاتی پیشین خود ثابت کنید و در میان دانشجویان برجسته هم‌ورودی خود قرار بگیرید. از بورسیه‌های مشهور دوره کارشناسی ارشد در هلند می‌توان موارد زیر را برشمرد:

• بورسیه تحصیلی هلند (Holland Scholarship): این بورسیه یک بورسیه دولتی بوده که از سوی وزارت آموزش، فرهنگ و علوم هلند ارائه می‌شود و آن دسته از دانشجویانی که تابعیت کشورهای غیر اتحادیه اروپا را دارند می‌توانند تحت پوشش این بورسیه قرار بگیرند. میزان کمک این بورسیه حدوداً 5 هزار یورو در سال اول تحصیل است.

• بورسیه تحصیلی اراسموس (Erasmus): این بورسیه از سوی سازمان Nuffic در اختیار دانشجویان قرار می‌گیرد و میزان پوشش آن نیز متناسب با شرایط دانشجو متغییر است.

کار حین تحصیل کارشناسی ارشد در هلند 2024

علاوه بر بورسیه‌های تحصیلی، دولت هلند به منظور کمک به دانشجویان مجوز کار حین تحصیل کارشناسی ارشد را نیز صادر کرده است و دانشجویان ایرانی می‌توانند حداکثر تا 16 ساعت در طول هفته کار کنند که البته این محدودیت ساعتی در تعطیلات ماه‌های آگوست، جولای و ژوئن برداشته شده و فرد بدون مواجهه با محدودیت ساعتی می‌تواند به کار خود ادامه دهد.

مجوز کار در کنار تحصیل و همچنین قیمت‌های مقرون‌به‌صرفه شهریه دانشگاه‌ها و زندگی در هلند سبب شده تا امروزه هلند به یکی از اصلی‌ترین مقاصد مهاجرتی دانشجویان تحصیلات تکمیلی ایرانی تبدیل شود. به طور کلی هزینه‌ زندگی در هلند 2024 را می‌توان در جدول زیر خلاصه نمود:

موارد هزینه‌ها موارد هزینه‌ها
اجاره آپارتمان در مرکز شهر 1182 یورو در ماه اجاره آپارتمان در حاشیه شهر 960 یورو در ماه
1 وعده غذای معمولی در رستوران 15 یورو هزینه شارژ کارت حمل و نقل 81 یورو در ماه
بیمه 50 یورو 1 بلیط سینما 12 یورو

مدارک مورد نیاز برای دریافت ویزای تحصیلی کارشناسی ارشد در هلند

برای تحصیل کارشناسی ارشد در هلند 2024 باید پیش از ارائه درخواست به دانشگاه مدنظر خویش و گذراندن مراحل مربوط به دریافت ویزا، مدارک دریافت ویزای تحصیلی کارشناسی ارشد هلند را تهیه کرده باشید. به طور کلی این مدارک به شرح زیر هستند:

• اثبات تمکن مالی (920 یورو در ماه یا 11040 یورو در سال)

• ارائه مدرک کارشناسی و لیسانس با حداقل معدل 12

• ارائه ریزنمراتی که نشان‌دهنده سوابق تحصیل است.

• مدرک و نمرات آزمون مهارت زبان انگلیسی

• نامه دانشگاه هلندی مبنی بر قبول پذیرش

• توصیه نامه از سوی اساتید قبلی

• پرداخت هزینه ویزا (171 یورو)

• پاسپورت و گذرنامه معتبر

• اثبات محل اقامت

• فرم درخواست

• انگیزه نامه

• رزومه

مراحل دریافت ویزای تحصیلی کارشناسی ارشد هلند

مراحل دریافت ویزای تحصیلی کارشناسی ارشد هلند
مراحل دریافت ویزای تحصیلی کارشناسی ارشد هلند
مرحله اول اخذ ویزا مرحله اول به قبولی درخواست شما در دانشگاهی در هلند اختصاص پیدا کرده است که برای سپری کردن این مرحله باید درخواست خود را از طریق سرویس Studielink یا وب‌سایت رسمی دانشگاه به ثبت برسانید. البته طبیعتاً پیش از ثبت درخواست باید با استادی در رشته خود از دانشگاه مدنظر ارتباط برقرار کنید و تائید وی را برای پروپوزال تحقیقاتی خویش دریافت کنید. عموماً دانشگاه‌ها پس از بررسی اولیه مدارک، زمانی را برای مصاحبه در نظر می‌گیرند که این مصاحبه در بستر اسکایپ برگزار شده و در صورتی که بتوانید نظر مصاحبه کننده را جلب کنید، نامه پذیرش دانشگاه را دریافت خواهید کرد.د.
مرحله اول اخذ ویزا پس از دریافت نامه برای کسب اقامت قانونی هلند به ویزای ورود (MVV) و اجازه اقامت (WR) نیاز خواهید داشت و به همین علت این مرحله تماماً به مراجعه به سفارت هلند اختصاص پیدا کرده است. یک زمان مصاحبه از سفارت دریافت کنید و مدارک گفته شده در فوق را همراه خود به جلسه مصاحبه ببرید. پس از اتمام این مرحله اجازه ورود به خاک هلند و اقامت موقت به شما داده می‌شود.

ویزای همراه ویزای تحصیلی هلند

آن دسته از دانشجویانی که قصد دارند خانواده خود را در طول تحصیل کارشناسی ارشد در هلند همراه خود به این کشور بیاورند، باید نسبت به اخذ ویزای همراه اقدام کنند. این ویزا شامل همسر و فرزندان زیر 18 سال بوده و اداره مهاجرت هلند وضعیت تمکن مالی هر یک از اعضای خانواده را بررسی خواهد کرد؛ بنابراین در بحث ویزای همراه نیز همچنان موضوع اثبات تمکن مالی مطرح است.

ناگفته نماند که تحصیل رایگان در مدارس هلند تنها به زبان هلندی امکان‌پذیر بوده و اگر به دنبال آن هستید که فرزندتان در طول دوره تحصیل شما در یک مدرسه هلندی تحصیلات خود را ادامه دهد، در چنین حالتی فرزند شما باید به زبان هلندی تسلط نسبی و خوبی داشته باشد.

رشته های تحصیلی کارشناسی ارشد در هلند

رشته های تحصیلی کارشناسی ارشد در هلندرشته های تحصیلی کارشناسی ارشد در هلند

 

مقطع فوق لیسانس در هلند طیف گسترده‌ای از رشته‌ها را شامل می‌شود که از مهم‌ترین موارد آن‌ها می‌توان به مدیریت بازرگانی (MBA)، حقوق، رشته‌های مهندسی، پزشکی، داروسازی، دندانپزشکی، اقتصاد، علوم کامپیوتر و روانشناسی اشاره کرد که به لحاظ آینده شغلی وضعیت بهتری در مقایسه با سایر رشته‌ها دارند و در صورت تحصیلی در یکی از این رشته‌ها بلافاصله پس از فارغ‌التحصیلی می‌توانید شغل مناسبی را متناسب با رشته تحصیلی خود پیدا کنید.

البته لازم به ذکر است که دانشگاه‌های هلند در طول تحصیل در رشته‌های یاد شده دوره‌های تخصصی بسیار زیادی نظیر دوره‌های آموزش اجرایی، کارگاه‌ها و سمینارهای کوتاه مدت، دوره‌های زبان و آموزش تخصصی نیز برگزار می‌کند که در برگزاری این دوره‌ها موسسات مختلفی همکاری دارند و همین موضوع سبب می‌شود تا دانشجو دیدگاه بین‌المللی به زمینه تحصیلی خود داشته باشد و فرصت‌های شغلی پر درآمدی را دریافت کند.

در نتیجه انتخاب دانشگاه برای تحصیل کارشناسی ارشد در هلند 2024 هم در کیفیت آموزش و هم در آینده کاری شما در هلند یا سایر کشورهای اروپایی و آمریکایی نیز بسیار حائز اهمیت است.

لیست دانشگاه های هلند در مقطع کارشناسی ارشد

کشور هلند دارای تعداد قابل توجهی دانشگاه بین‌المللی بوده که در رتبه زیر 200 رنکینگ‌های جهانی جای گرفته‌اند. به طور کلی بهترین دانشگاه های کارشناسی ارشد هلند 2024 را می‌توان در جدول زیر خلاصه نمود:

دانشگاه نام لاتین رشته‌های کارشناسی ارشد رنگینگ QS
دانشگاه دلفت Delft University of Technology رشته‌های مهندسی و ریاضیات 47
دانشگاه آمستردام University of Amsterdam رشته‌های علوم انسانی و پزشکی 53
دانشگاه اوترخت Utrecht University رشته‌های تجربی و علوم پزشکی 107
دانشگاه لیدن Leiden University رشته‌های علوم انسانی 126
دانشگاه گرونینگن University of Groningen رشته‌های علوم انسانی و تجربی 139
دانشگاه واگنینگن Wageningen University and Research رشته‌های علوم انسانی و ریاضی 151
دانشگاه اراسموس Erasmus University Rotterdam رشته‌های علوم انسانی و تجربی 176

مزایای تحصیل کارشناسی ارشد در هلند

علت این که بسیاری از دانشجویان تحصیل کارشناسی ارشد در هلند 2024 را انتخاب می‌کنند، به مزایایی مربوط می‌شود که تحصیل در این کشور برای آن‌ها به ارمغان می‌آورد. از مهم‌ترین مزایای تحصیل کارشناسی ارشد در هلند 2024 می‌توان موارد زیر را برشمرد:

• برخورداری از شرایط ایده‌آل زندگی و زندگی در یکی از اصیل‌ترین کشورهای اروپایی

• برخورداری از کیفیت آموزشی بالا و وضعیت کاری مناسب پس از تحصیل

• امکان تحصیل به دو زبان هلندی و انگلیسی (به انتخاب فرد)

• فراهم شدن امکان دریافت اقامت دائم

• هزینه زندگی مناسب

مهاجرت از طریق تحصیل کارشناسی ارشد در هلند

یکی از سوالات مهمی که ذهن علاقه‌مندان به تحصیل کارشناسی ارشد در هلند 2024 را به خود مشغول ساخته است به بحث کسب اقامت دائم این کشور از طریق تحصیل مربوط می‌شود. به طور کلی باید بگوئیم که صرف تحصیل در یک کشور به کسب اقامت دائم آن کشور منجر نمی‌شود؛ اما این حضور قانونی در خاک کشور مدنظر می‌تواند شرایط را برای کسب اقامت دائم مساعدتر نماید. به این معنا که شما پس از اتمام تحصیلات دانشگاهی خود 1 سال مجوز حضور در خاک هلند را خواهید داشت که از این بازه 1 ساله می‌توانید برای یافتن شغلی متناسب با رشته تحصیلی خود استفاده کنید.

پس از یافتن شغل می‌توانید ویزای خود را از حالت تحصیلی به کاری تغییر دهید و برای دریافت مجوز کار درخواست دهید. با تغییر نوع ویزا و اقامت 5 سال متوالی در خاک هلند، در صورتی که شرایط زیر را داشته باشید می‌توانید اقامت دائم این کشور را دریافت کنید:

  • ثبات تمکن مالی (درآمد 1152 یورویی در ازای هر فرد در ماه)
  • داشتن اطلاعات کافی در ارتباط با جامعه و فرهنگ کشور هلند

  • عدم وجود سوءپیشینه کیفری در مدت 5 سال اقامت در هلند

  • تسلط به زبان هلندی

فرم رو پر کن، رایگان مشاوره بگیر

تحصیل کارشناسی ارشد در هلند از کجا شروع کنم؟

ما در این مقاله تلاش نمودیم تا تمام نکات موجود پیرامون تحصیل کارشناسی ارشد در هلند 2024 را مورد بحث و بررسی قرار دهیم و همان طور که در مطالب فوق مشاهده کردید، کشور هلند به دلیل دارا بودن قدیمی‌ترین دانشگاه‌های اروپا و همچنین سیستم آموزشی باکیفیت بسیار مورد توجه دانشجویان در سرتاسر جهان قرار گرفته است و اگر به دنبال تحصیل به زبان انگلیسی در یک کشور خارجی به غیر از انگلیس و آمریکا هستید، هلند بهترین انتخاب برای شما خواهد بود. ناگفته نماند که اگر همچنان با وجود مطالب فوق به راهنمایی بیشتری نیاز دارید، می‌توانید با کارشناسان ما در مجموعه اپلای یار که سال‌ها سابقه فعالیت در این زمینه را دارند در ارتباط باشید و از طریق شماره تماس 02187700913 از مشاوره رایگان ما بهره‌مند شوید.

سوال های پر تکرار

خیر، پذیرش قبولی در مقطع فوق لیسانس از دانشگاه‌های هلند فاقد شرایط سنی است.

مدرک زبان تافل با نمره 90 یا آیلتس با نمره 6.5

خیر؛ اما با وجود بورسیه‌ها و وجود مجوز کار حین تحصیل، پرداخت شهریه دانشگاه چندان سخت نخواهد بود.

طول دوره فوق لیسانس در کشور هلند متناسب با رشته تحصیلی بین 2 الی 3 سال خواهد بود.

بله درصورتی که پس از فارغ‌التحصیلی شغلی متناسب با رشته تحصیلی خود پیدا کنید.

این مبلغ به طور میانگین سالانه کمتر از 28 هزار یورو خواهد بود.

سهمت در دنیا داشتن حداقل یکی از این ویزاهاست

پایان شیرین قصه

سهمت در دنیا داشتن حداقل یکی از این ویزاهاست

پایان شیرین قصه