تحصیل کارشناسی در فرانسه به عنوان چهارمین مقصد پرطرفدار تحصیلی در جهان، فرصتی مناسب برای دانشجویان بین‌المللی به‌ویژه دانشجویان ایرانی است. تحصیل در فرانسه، به عنوان کشوری که هرساله 23 درصد از بودجه خود را به آموزش اختصاص می‌دهد و امکان تحصیل رایگان را برای متقاضیان خارجی نیز فراهم می‌کند، به محبوبیت قابل توجهی دست یافته است. همچنین امکان اخذ اقامت فرانسه پس از پایان تحصیل کارشناسی و اجازه کار حین تحصیل را از بدو ورود به این کشور، باعث شده تا تقاضا برای تحصیل در این مقصد هیجان‌انگیز و پرشور افزایش یابد. اگر شما هم قصد دارید تا تحصیلات خود را در یکی از بهترین کشورهای اروپایی با استاندارد آموزشی جهانی ادامه دهید، در ادامه برای پاسخ به سوالات خود همراه ما باشید؛ چراکه قرار است شرایط تحصیل در مقطع کارشناسی در این کشور را از 0 تا 100 بررسی کنیم.

فرم رو پر کن، رایگان مشاوره بگیر

فهرست مطالب

شرایط تحصیل کارشناسی در فرانسه

برای تحصیل در بهترین رشته های کارشناسی در این کشور، باید از شرایط آن از جمله محدودیت سنی تحصیل کارشناسی و مدرک زبان مورد نیاز اطلاع حاصل کنید. در ادامه، شرایط تحصیل در فرانسه را بررسی می‌کنیم:

محدودیت سنی تحصیل کارشناسی در فرانسه

شما برای تحصیل کارشناسی به زبان فرانسه با محدودیت سنی مواجه نیستید؛ اما شانس دریافت ویزای تحصیلی فرانسه برای آن دسته از متقاضیانی که بیشتر است که کمتر از 24 سن دارند. در حالت کلی، می‌توان گفت که پس از اخذ دیپلم دبیرستان و با افزایش سن متقاضی از این دوره، شانس دریافت پذیرش به تدریج کاهش پیدا می‌کند. همچنین حداقل سن برای تحصیل کارشناسی در فرانسه 18 سال است.

حداقل معدل دوره قبل برای کارشناسی در فرانسه

یکی از مدارک مورد نیاز برای دریافت ویزای تحصیلی مقطع کارشناسی در این کشور، ارائه مدرک دیپلم 12 ساله دوران دبیرستان و ریز نمرات تحصیلی است. برای تحصیل در بهترین رشته های کارشناسی، باید نمرات عالی در دروس علوم پایه دبیرستان کسب کنید؛ به عنوان مثال، برای تحصیل در رشته‌های علوم پزشکی، کسب نمرات عالی در دروس شیمی، زیست‌شناسی، فیزیک و ریاضی اهمیت فوق‌العاده زیادی دارد.

در حالت کلی، حداقل معدل دوره قبل، در بازه 15 الی 17 است. البته بهترین دانشگاه های کارشناسی در این کشور باتوجه به موقعیت خاص متقاضیان بین‌المللی، ممکن است شرایط ویژه‌ای شامل تعیین حد نصاب معدل دیپلم و یا کسب نمرات بالا در برخی دروس مرتبط با رشته در نظر بگیرند. جالب است بدانید که برخی از دانشگاه‌ها محدودیتی برای حداقل معدل قرار نمی‌دهند. برای اطلاع دقیق درباره این موضوع، بهتر است به سایت دانشگاه مدنظر خود مراجعه کرده و جزئیات شرایط لازم را مطالعه کنید.

مدرک زبان مورد نیاز تحصیل برای کارشناسی در فرانسه

مدرک زبان مورد نیاز تحصیل در کارشناسی در فرانسه، انگلیسی و فرانسوی است. اغلب بهترین دانشگاه های کارشناسی در این کشور، تحصیل به زبان فرانسه را اساس پذیرش متقاضیان قرار داده‌اند؛ اما تحصیل کارشناسی به زبان انگلیسی در این کشور امکان پذیر است. داشتن مدرک زبان فرانسه، شانس شما را در دریافت پذیرش افزایش می‌دهد. همچنین ناگفته نماند که در رشته‌های زیر مجموعه مهندسی، مدیریت و غیره تحصیل به زبان انگلیسی امکان پذیر است؛ اما این رشته‌ها شهریه‌های بالاتری دریافت می‌کنند. در جدول زیر، می‌توانید نمره زبان مورد نیاز برای تحصیل کارشناسی در این کشور را مشاهده کنید:

مدرک زبان نمره زبان کارشناسی در فرانسه
مدرک زبان فرانسوی سطح B2
مدرک زبان انگلیسی آیلتس با حداقل نمره 6 یا تافل با میانگین نمره 82

فرم رو پر کن، رایگان مشاوره بگیر

مراحل دریافت ویزای تحصیلی برای کارشناسی در فرانسه

در ادامه، مراحل دریافت ویزای تحصیلی برای کارشناسی در این کشور را به ترتیب شرح می‌دهیم:

  • از یکی از بهترین دانشگاه های کارشناسی در فرانسه پذیرش بگیرید.

  • برای اخذ ویزای تحصیلی فرانسه از طریق موسسات معتبر اقدام کنید.

  • مدارک لازم را برای دریافت ویزای تحصیلی مقطع کارشناسی در فرانسه آماده کنید.

  • وقت سفارت خود را در سفارت فرانسه رزرو نمایید.

مدارک مورد نیاز برای دریافت ویزای تحصیلی مقطع کارشناسی در فرانسه

یکی از مراحل دریافت ویزای تحصیلی آماده کردن مدارک مورد نیاز است که باید با دقت زیادی این کار را انجام دهید. در ادامه، مدارک مورد نیاز برای دریافت ویزای تحصیلی مقطع کارشناسی در فرانسه را بررسی می‌کنیم:

  • ارائه عکس پاسپورت

  • ارائه مدرکی مبنی بر تایید اقامت

  • گواهی تایید مبلغ تمکن مالی

  • ارائه کارت پایان خدمت یا گواهی اشتغال برای آقایان

  • ارائه مدرکی مبنی بر پذیرش از بهترین رشته های کارشناسی در فرانسه

اخذ اقامت فرانسه از طریق تحصیل در کارشناسی فرانسه

از مزایای کارشناسی در این کشور، می‌توان به اخذ اقامت فرانسه پس از پایان تحصیل کارشناسی اشاره کرد. لازم به ذکر است که اخذ اقامت فرانسه از طریق تحصیل کارشناسی به‌طور مستقیم امکان پذیر نیست و اکثر دانشجویان بین‌المللی با استفاده از ویزای بلندمدت به تحصیل در این کشور می‌پردازند. اتباع خارجی می‌توانند پس از گذشت 5 سال و در مواردی خاص پس از گذشت 3 سال برای دریافت شهروندی فرانسه درخواست دهند. پس از اتمام تحصیل خود و برای اخذ اقامت فرانسه از طریق تحصیل کارشناسی فرانسه گزینه‌های زیر را در پیش روی خود دارید:

  • مشغول به کار شوید: در صورتی که پس از تحصیل در فرانسه بتوانید شغل مناسبی در فرانسه پیدا کنید، می‌توانید تا پایان قرارداد کاری، ویزای خود را تمدید کنید.

  • برای ویزای جستجوی کار درخواست دهید: برای اخذ اقامت فرانسه پس از پایان تحصیل کارشناسی، می‌توانید ویزای جستجوی کار دریافت کنید که مدت آن 12 ماه است. به این ترتیب 1 سال پس از فارغ التحصیلی زمان برای تمدید ویزای خود خواهید داشت.

  • در مقطع کارشناسی ارشد تحصیل کنید: با استفاده از این راهکار، می‌توانید تا پایان دوره کارشناسی ارشد، ویزای تحصیلی فرانسه را تمدید کنید.

  • در کشورهای دیگر تحصیلات خود را ادامه دهید: با استفاده از مدرک کارشناسی فرانسه خود می‌توانید برای ادامه تحصیل در سایر دانشگاه‌ها اپلای کنید و ویزای خود را از این طریق تمدید نمایید.

  • برای دریافت کار در سایر کشورها اقدام کنید: با استفاده از مدرک کارشناسی فرانسه خود، می‌توانید جهت کار در سایر کشورها درخواست دهید و درخواست ویزای خود را نیز ثبت کنید.

ویزای همراه ویزای تحصیلی

اخذ ویزای همراه ویزای تحصیلی مقطع کارشناسی در فرانسه و اخذ اقامت فرانسه پس از پایان تحصیل کارشناسی امکان پذیر است که این ویزا شباهت بسیار زیادی به ویزای توریستی دارد. در ابتدا، می‌توانید این ویزا را برای اقامت قانونی همسر و فرزندان زیر 18 سال دانشجو صادر می‌شود که تا 5 سال نیز قابل تمدید است. مهاجرت همراه خانواده از طریق تحصیل کارشناسی در این کشور در صورتی که خود متقاضی دارای ویزای تحصیلی فرانسه، اقامت مجوز حداقل 1 ساله، گواهی سوء پیشینه و توان مالی برای پرداخت اجاره مسکن برای خود و همراهان و مخارج را داشته باشد، امکان پذیر است.

فرم رو پر کن، رایگان مشاوره بگیر

بورسیه لیسانس در فرانسه

بورسیه لیسانس در فرانسه در مقایسه با سایر مقاطع تحصیلی تعداد کمتری دارد؛ به همین دلیل، رقابت برای دریافت آن زیاد است. با در نظر گرفتن رشته تحصیلی و دانشگاه خود، می‌توانید کمک هزینه مخصوص خود را دریافت کنید و یا با مبلغ کمتری به تحصیل در فرانسه بپردازید. در صورتی که معدل بالای 17 داشته باشید و شرایط سنی‌تان مناسب باشد، شانس‌تان برای دریافت بورسیه افزایش می‌یابد. همچنین، تحصیل کارشناسی به زبان فرانسه در برخی موارد، می‌تواند شانس‌تان را افزایش دهد.

از بهترین بورسیه‌های کشور فرانسه می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • بورسیه امیل بوتمی فرانسه (Emile Boutmy Scholarship)

  • بورسیه Aulagnon – Bettan Prize

  • بورسیه CHALHOUB

  • بورسیه Stephen M. Kellen Scholarship

  • بورسیه THE ISDB-FRANCE

بهترین دانشگاه های کارشناسی در فرانسه

کشور فرانسه بیش از 250000 دانشجوی بین‌المللی را جذب دانشگاه‌های خود کرده است. نام بسیاری از بهترین دانشگاه های کارشناسی در فرانسه در میان رتبه‌های برتر دانشگاه‌ها به چشم می‌خورد. در ادامه برخی از بهترین دانشگاه‌های فرانسه را برای تحصیل کارشناسی در این کشور نام می‌بریم:

نام دانشگاه رتبه در QS در سال 2024
دانشگاه علوم پاریس 24
دانشگاه پلی تکنیک پاریس 46
دانشگاه سوربون 63
دانشگاه ساکلای پاریس 73

بهترین رشته های کارشناسی در فرانسه

بهترین رشته ها برا تحصیل در مقطع لیسانس در فرانسه به دلیل کیفیت آموزشی بین‌المللی این کشور تعداد زیادی دارند. اگر قصد اخذ اقامت و تابعیت فرانسه را دارید، توصیه می‌شود تا هنگام انتخاب این رشته‌ها، به بازار کار هر کدام نیز توجه زیادی داشته باشید. پرتقاضاترین رشته‌های لیسانس در فرانسه عبارتند از:

بهترین رشته های کارشناسی در فرانسه

چه در شاخه های فنی مهندسی ، چه در شاخه های علوم انسانی و چه در علوم تجربی شما فرصت دارید ضمن تحصیل در برترین رشته های پیش روی خود نگاهی ویژه به بازار کار آینده این رشته ها هم داشته باشید. در زیر ما جدولی از لیست برترین رشته های تحصیلی این کشور را برای شما فراهم نموده ایم که نگاه به آنها خالی از لطف نیست:

  • علوم کامپیوتر و فناوری اطلاعات

  • رشته‌های مدیریت از جمله مدیریت هتلداری و تجارت و کسب‌وکار

  • رشته‌های مهندسی از جمله مهندسی پزشکی و مهندسی هوافضا

  • پزشکی و دندانپزشکی

  • حقوق

  • اقتصاد

  • رشته‌های هنر از جمله رشته‌های فیلم و سینما و طراحی مد و فشن

  • علوم اجتماعی

فرم رو پر کن، رایگان مشاوره بگیر

مدت زمان دوره کارشناسی در فرانسه

مدت زمان دوره کارشناسی در این کشور حدود 3 سال است. البته تحصیل در برخی از بهترین رشته های کارشناسی در فرانسه 4 سال نیز طول می‌کشد. یک سال تحصیلی برای دانشجویان مقطع کارشناسی شامل دو ترم است که ترم اول از سپتامبر و اکتبر آغاز می‌شود که معادل با شهریور و مهر ماه ایران است. ترم دوم سال تحصیلی نیز از فوریه آغاز می‌گردد که معادل بهمن ماه است. ناگفته نماند که اخذ پذیرش برای ماه فوریه دارای فرآیند دشواری است و متقاضیان خارجی شانس پایینی در این زمینه دارند.

اجازه کار حین تحصیل کارشناسی در فرانسه

به عنوان دانشجوی مقطع لیسانس در فرانسه، اجازه دارید تا 20 ساعت در طول روز کار کنید. حداقل دستمزد قانونی که می‌توانید از طریق کار در فرانسه دریافت کنید، 11.27 یورو در ساعت است که 20 درصد از این مقدار بابت سهم اجباری تامین اجتماعی کسر می‌شود. البته مقدار این حقوق ممکن است باتوجه به نوع شغل و شهری که در آن زندگی می‌کنید، کم و زیاد شود. در حالت کلی، می‌توان گفت که با کار حین تحصیل کارشناسی در فرانسه، می‌توانید بخش بزرگی از هزینه‌های زندگی دانشجویی و تحصیل در فرانسه را پرداخت کنید.

هزینه تحصیل در کارشناسی در فرانسه

هزینه کارشناسی در فرانسه برای دانشجویان بین‌المللی بیشتر از دانشجویان عضو اتحادیه اروپا است. در حالت کلی، می‌توان گفت که دانشجویان بین‌المللی برای تحصیل در مقطع لیسانس در فرانسه، سالانه حدود 2770 یورو باید پرداخت کنند. البته این مقدار باتوجه به رشته و دانشگاهی که پذیرش می‌شوید، کم و زیاد می‌شود. در صورتی که قصد تحصیل کارشناسی به زبان انگلیسی در فرانسه را در دانشگاه‌های خصوصی داشته باشید، باید شهریه بیشتری در مقایسه با دانشگاه‌های دولتی فرانسه برای تحصیل خود پرداخت کنید. همچنین با استفاده از بورسیه‌های مختلفی که ارائه می‌شود و با استفاده از اجازه کار حین تحصیل کارشناسی در فرانسه، می‌توانید هزینه تحصیل در فرانسه را کاهش دهید.

بهترین زمان اپلای برای دریافت لیسانس در فرانسه

بهترین زمان برای اپلای در مقطع کارشناسی فرانسه باتوجه به دانشگاه‌ها و رشته مشخص می‌شود که ددلاین و تاریخ دقیق شروع ترم تحصیلی را می‌توانید از سایت دانشگاه مدنظر خود ببینید. در حالت کلی، زمان ثبت نام از اوایل ماه اکتبر شروع شده و تا اواخر دسامبر ادامه می‌یابد؛ به همین دلیل، دانشجویان متقاضی تحصیل در فرانسه باید از اکتبر سال قبل هر سال تحصیلی برای ارسال درخواست پذیرش خود اقدام کنند. ناگفته نماند که برخی از بهترین دانشگاه های کارشناسی در فرانسه درباره زمان ثبت نام حساسیت نشان می‌دهند؛ در حالی که برخی دانشگاه‌ها درخواست پذیرش را تا چند روز پس از اتمام مهلت مشخص شده نیز دریافت کرده و به دانشجویان فرصت تکمیل درخواست خود را می‌دهند.

برای تحصیل در فرانسه از کجا شروع کنیم ؟

اجازه کار حین تحصیل کارشناسی در فرانسه، کیفیت آموزشی مطابق با استانداردهای جهانی، امکان اخذ اقامت فرانسه از طریق تحصیل کارشناسی فرانسه، اخذ ویزای همراه ویزای تحصیلی مقطع کارشناسی و دسترسی به بورسیه‌های گوناگون باعث شده تا کشور فرانسه به مقصدی جذاب و مناسب برای مهاجرت دانشجویان تبدیل شود. در مسیر مهاجرت، همیشه ابهاماتی برای دانشجویان و خانواده‌ها وجود دارد که در صورتی که این مسائل را برطرف نکنید، نمی‌توانید تصمیم مناسبی بگیرید. همچنین باید ویزای تحصیلی فرانسه دریافت کنید تا بتوانید تحصیلات خود را در این کشور ادامه دهید. با دریافت مشاوره از تیم تخصصی اپلای یار، می‌توانید با دیدی روشن به منبع عظیمی از اطلاعات درباره کارشناسی در فرانسه دسترسی داشته باشید و ویزای خود را در سریع‌ترین زمان دریافت کنید. برای دریافت مشاوره‌های لازم درباره ویزای تحصیلی فرانسه کافیست تا همین حالا با شماره 02187700913 تماس بگیرید.

سوال های پر تکرار

مدرک زبان فرانسوی سطح B1 و مدرک زبان انگلیسی آیلتس با حداقل نمره 6 یا تافل با میانگین نمره 82 از الزامات تحصیل کارشناسی در این کشور است.

هزینه تحصیل در مقطع کارشناسی در این کشور بستگی به رشته و دانشگاه فرد متقاضی دارد؛ اما در حالت کلی، سالانه حدود 2770 یورو است.

بله؛ به عنوان دانشجوی مقطع لیسانس در فرانسه، اجازه دارید تا 20 ساعت در طول روز کار کنید.

خیر؛ تنها دانشجویان رشته دندانپزشکی و پزشکی در شرایط خاص ملزم به شرکت در آزمون ورودی هستند.

تحصیل طبق استانداردهای جهانی، اجازه کار حین تحصیل کارشناسی در فرانسه، امکان ادامه تحصیل به زبان انگلیسی، بهترین فرصت برای آشنایی با فرهنگ این کشور و مهاجرت همراه خانواده از طریق تحصیل کارشناسی در فرانسه از جمله این مزایا هستند.

بله؛ در صورتی که دارای شرایط مناسب از جمله مدرک زبان و معدل بالای 17 باشید، می‌توانید درخواست بورسیه خود را ثبت کنید.

سهمت در دنیا داشتن حداقل یکی از این ویزاهاست

پایان شیرین قصه

سهمت در دنیا داشتن حداقل یکی از این ویزاهاست

پایان شیرین قصه