اگر نگران هزینه‌های تحصیل و زندگی پس از مهاجرت به کشور مدرن و پیشرفته آلمان هستید، باید بدانید که بورسیه های تحصیلی آلمان داروی نگرانی‌های شما بوده و با اخذ چنین بورسیه‌هایی به راحتی می‌توانید از پس هزینه‌های تحصیلی خود در این کشور برآیید. به طور کلی کیفیت بالای سیستم آموزشی آلمان و همچنین در نظر گرفته شدن شرایط بسیار خوب برای مهاجرت تحصیلی به این کشور سبب شده تا سالانه تعداد قابل توجهی از دانشجویان به فکر مهاجرت و ادامه تحصیل در آلمان افتند. با توجه به اهمیت موضوع آشنایی با بورسیه های تحصیلی آلمان ما این مقاله از بلاگ اپلای یار را به بررسی جامع این موضوع اختصاص داده‌ایم و اگر شما هم متقاضی تحصیل در آلمان هستید، تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید تا انواع بورسیه‌های تحصیلی موجود در آلمان بهتر آشنا شوید.

فرم رو پر کن، رایگان مشاوره بگیر

فهرست مطالب

شرایط دریافت بورسیه در آلمان

بورس تحصیلی که در جامعه تحت عنوان بورسیه تحصیلی جا افتاده است، در اصل نوعی کمک هزینه تحصیلی بوده که به دانشجو کمک می‌کند تا راحت‌تر از پس هزینه‌ها و مخارج تحصیلی خود نظیر خرید کتاب، هزینه خوابگاه و سایر هزینه‌های مرتبط برآید؛ بورسیه های تحصیلی آلمان نیز دقیقا در همین معنا ایجاد شده و به دنبال کمک به دانشجویان نخبه‌ای هستند که برای طی نمودن مقاطع تحصیلی به کمک هزینه نیاز دارند. البته نکته جالب اینجاست که تحصیل در کشور آلمان چه برای دانشجویان آلمانی و چه برای دانشجویان خارجی رایگان بوده و عموماً دانشجویان مهاجر از این بورسیه برای کمک هزینه زندگی در آلمان استفاده می‌کنند که چنین امری کشور آلمان را به بهترین مقصد مهاجرتی برای دانشجویان تبدیل کرده است.

برای دریافت بورسیه های تحصیلی آلمان باید شایستگی خود را در زمینه تحصیلی خویش اثبات نمائید که چنین امری از طریق ارائه ریزنمرات دانشگاهی، معدل بالا، داشتن مقالات علمی متعدد در مجلات بین‌المللی، تسلط به زبان و به طور کلی داشتن رزومه علمی قوی امکان‌پذیر خواهد بود؛ بنابراین اگر قصد استفاده از یکی از بورسیه های تحصیلی آلمان را دارید در قدم اول باید به سوالات زیر پاسخ دهید:

آیا رشته و دانشگاه انتخابی شما در دامنه بورسیه های تحصیلی آلمان جای می‌گیرد؟

آیا انگیزه‌نامه قدرتمندی که نشان‌دهنده نحوه خرج نمودن کمک هزینه اختصاصی به شما در راستایی دستیابی به اهداف علمی‌تان است، دارید؟

آیا همچنان فرصت ثبت درخواست دریافت بورسیه مورد نظر وجود دارد؟ (مهلت زمان ثبت درخواست برای دریافت هر بورسیه متفاوت است.)

آیا سابقه علمی و تحصیلی و همچنین مهارت تسلط بر زبان شما الزامات درنظر گرفته شده از سوی سازمان اعطا کننده بورسیه تحصیلی را برآورد می‌کند؟

عموماً در بحث دریافت بورسیه های تحصیلی آلمان 2024 با محدودیت رشته‌ای مواجه نیستیم و سازمان‌های دولتی و دانشگاه‌های این کشور در راستای جذب قشر نخبه تلاش نموده‌اند تا طیف وسیع و متنوعی از رشته‌ها را تحت تعهد بورسیه‌ای قرار دهند. کلیدی‌ترین رشته‌هایی که عموماً امکان اخذ بورسیه های تحصیلی آلمان در آن‌ها وجود دارد، عبارتند از:

  • علوم انسانی و هنر

  • فضا و هوافضا
  • پزشکی و علوم بهداشتی

  • مهندسی و ریاضیات

  • اقتصاد و رشته‌های مدیریت

  • کشاورزی و علوم غذایی

مدارک لازم برای دریافت بورسیه های تحصیلی آلمان

پیش از ثبت درخواست برای اخذ فاند تحصیلی آلمان باید مدارک مورد نیاز آن را تهیه کرده باشید. به طور کلی مدارک مورد نیاز برای دریافت بورسیه های تحصیلی آلمان را می‌توان در جدول زیر خلاصه نمود:

توصیه‌نامه استاد و تأییدیه سوپروایزر در مقطع دکتری ارائه رزومه علمی و انگیزه‌نامه (SOP)
تکمیل فرم درخواست دریافت بورسیه تحصیلی ارائه ریزنمرات، مقالات بین‌المللی و مدارک تحصیلی گذشته
ارائه گواهی مدرک زبان (انگلیسی یا آلمانی) پاسپورت معتبر و قبولی در یکی از دانشگاه‌های آلمان

بورسیه های آلمان برای مقاطع تحصیلی مختلف

بورسیه های آلمان برای مقاطع تحصیلی مختلف

 

مسئله تحصیلات یکی از اولویت‌های اصلی دولت آلمان در ادوار مختلف بوده و همین موضوع سبب شده تا به حمایت مالی دانش‌آموزان و دانشجویان نخبه بپردازد. در ادامه با بورسیه های تحصیلی آلمان در مقاطع مختلف بیشتر آشنا می‌شویم:

بورسیه مقطع کارشناسی در آلمان

دوره کارشناسی در کشور آلمان 4 سال بوده که دانشجویان برای ورود به این دوره یا باید دیپلم 13 ساله داشته یا اگر همچون شرایط تحصیلی کشور ما دیپلم 12 ساله دارند، حتماً باید به مدت 1 سال در کالج تحصیل نمایند. برای یافتن بورسیه مقطع کارشناسی در آلمان متقاضیان باید وب‌سایت دانشگاه خود را مورد بررسی قرار دهند؛ اما عموماً باید این نکته را به یاد داشت که تعداد بورسیه های تحصیلی آلمان در مقطع کارشناسی به مراتب کمتر از بورسیه‌های کارشناسی ارشد و دکتری است.

برای دریافت بورسیه در مقطع کارشناسی حداقل باید 18 ساله باشید و مدرک زبان انگلیسی (تافل یا آیلتس) یا مدرک زبان آلمانی با حداقل سطح B2 ارائه کنید. از جمله بورسیه‌های محبوب در دسترس برای مقطع کارشناسی در آلمان می‌توان موارد زیر را برشمرد:

  • Bavaria-Max Weber-Program

  • Friedrich Ebert Foundation Scholarships

  • MAIlchek1500usd

  • TREDHIM

بورسیه های پزشکی در آلمان

رشته پزشکی یکی از رشته‌های پرطرفدار موجود در دانشگاه‌های آلمان بوده که متقاضیان زیادی نیز در میان دانشجویان مهاجر دارد. طبیعتاً به دلیل وجود رقابت بسیار زیاد در این رشته، دریافت بورسیه تحصیلی برای آن نیز کمی چالش برانگیزتر خواهد بود. از بهترین بورسیه های تحصیلی آلمان برای رشته پزشکی می‌توان مواردی همچون بورسیه اراسموس، بورسیه DAAD، بورسیه دانشگاه گوته، بورسیه DKFZ، بورسیه دانشگاه RWTH آخن و LIFE Scholarship اشاره کرد.

بورسیه مقطع کارشناسی ارشد در آلمان

مقطع کارشناسی ارشد در آلمان حدوداً به مدت 2 سال به طول می‌انجامد و عمدتاً پروژه‌محور است؛ این موضوع پروژه‌محور بودن سبب شده تا هزینه‌های جانبی نوشتن پایان‌نامه افزایش پیدا کند. خوشبختانه تحصیل در این مقطع به دو زبان انگلیسی و آلمانی امکان‌پذیر بوده و در بحث دریافت فاند تحصیلی نیز می‌توانید از مدرک هر دو زبان کمک بگیرید. تعداد بورسیه های تحصیلی آلمان برای این مقطع متنوع بوده و از محبوب‌ترین فاندهای تحصیلی موجود برای مقطع فوق لیسانس می‌توان موارد زیر را برشمرد:

  • بورسیه Konrad Stiftung

  • بورسیه تحصیلی DAAD

  • بورسیه بنیاد علمی فردریش ایبرت

  • بورسیه Bayer Foundation Fellowships

  • بورسیه TUM Linde / MDSI Master Scholarship

بورسیه مقطع دکترا در آلمان

برنامه پژوهشی دقیق و منطقی اولین حرف را در مقطع دکتری در دانشگاه‌های آلمان می‌زند. تفاوت ظریف موجود میان مقطع فوق لیسانس و دکتری در تعداد کلاس‌های تئوری بوده که این کلاس‌ها در مقطع دکتری به مراتب کمتر از دوره فوق لیسانس بوده و در چنین مقطعی بیشتر با تحقیق و پژوهش سروکار خواهید داشت؛ درنتیجه به یک منبع تامین مالی خوب نیاز دارید. برخی از بورسیه های تحصیلی محبوب این مقطع عبارتند از:

  • بورسیه تحصیلی بنیاد ملی علم آلمان

  • بورسیه تحصیلی سازمان Stipendiumplus

  • بورسیه تحصیلی DAAD

  • بورسیه تحصیلی Konard-Adenauer Stiftung Scholarship

آشنایی با انواع بورسیه ها در آلمان

آشنایی با انواع بورسیه ها در آلمان

 

انتخاب صحیح نوع بورسیه تاثیر قابل توجهی در دریافت سریع تسهیلات آن دارد و لازمه چنین انتخاب صحیحی، داشتن درک درست از انواع بورسیه ها در آلمان است. به طور کلی، بورسیه‌ های تحصیلی آلمان به سه نوع دولتی، دانشگاهی و فدرالی تقسیم می‌شوند که در ادامه با هر یک از آن‌ها به شکل تفصیلی‌تر آشنا می‌شویم:

بورسیه های دولتی کشور آلمان

بورسیه‌های دولتی همان طور که از نام آن‌ها پیداست به کمک‌های مالی اطلاق می‌شود که از سوی دولت‌ها و نهادهای دولتی در اختیار دانشجویان قرار می‌گیرد. برترین بورسیه‌های دولتی آلمان را می‌توان در جدول زیر مشاهده کرد:

عنوان نام لاتین معرفی
بورسیه اراسموس Erasmus Scholarship Program یکی از جامع‌ترین برنامه‌های بورس تحصیلی موجود در آلمان بوده که قابلیت اعطا به کلیه دانشجویانی که موسسات تحصیلی آن‌ها با اراسموس قرارداد همکاری امضا کرده است را دارد.
بورسیه کنراد Konrad-Adenauer-Stiftung Scholarship این بورسیه مختص دانشجویان کارشناسی ارشد و دکتری بوده و کمک هزینه ماهانه در اختیار دانشجویان قرار می‌دهد.
بورسیه داد DAAD: Deutscher Akademischer Austauschdienst بنیاد ارائه کننده این بورسیه، بزرگترین سازمان حمایت مالی از دانشجویان و پژوهشگران بین‌المللی است که از سال 1925 میلادی تاکنون بیش از 2.9 میلیون بورسیه در اختیار متقاضیان قرار داده است. این بنیاد مبلغ 934 یورو در ماه به دانشجویان کارشناسی ارشد و مبلغ 1300 یورو در ماه به دانشجویان دکتری پرداخت می‌کند.

بورسیه های دانشگاهی کشور آلمان

در کشور آلمان خود دانشگاه‌ها نیز پلن حمایتی داشته و بورسیه های تحصیلی متعددی را سالانه در اختیار دانشجویان شایسته خود قرار می‌دهند. طبیعتاً این دست از بورسیه های تحصیلی آلمان کاملاً تحت نظارت و مدیریت خود دانشگاه‌ها قرار داشته و برای دریافت آن‌ها باید از طریق وب‌سایت خود دانشگاه‌ها اقدام کنید. برخی از بورسیه های دانشگاهی محبوب به شرح زیر هستند:

عنوان نام لاتین معرفی
بورسیه دانشگاه هامبورگ University of Hamburg Merit Scholarship این بورسیه از طریق خود دانشگاه هامبورگ در اختیار دانشجویان بین‌المللی و خارجی که اقامت کشور آلمان را ندارند قرار می‌گیرد و برای دریافت آن باید 2 ترم را در این دانشگاه گذرانده باشید.
بورسیه هامبولت Humboldt Research Fellowship این بورسیه به محققان پسادکتری اختصاص داشته و فارغ از این که در چه رشته‌ای تحصیل کرده باشید ماهانه مبلغی مابین 2670 الی 3170 یورو به متقاضیان پرداخت می‌کند.
بورسیه گوتینگن Landesstipendium Niedersachsent کمک هزینه 500 یورویی برای دانشجویانی بوده که شرایط زندگی مناسبی ندارند و با مشکلات مالی دست و پنجه نرم می‌کنند.

بورسیه های فدرالی کشور آلمان

آلمان کشوری فدرالی بوده و همین موضوع موجب شکل‌گیری مفهوم بورسیه‌های فذرالی شده است؛ به طوری که برخی از استان‌ها و فدرال‌ها نیز مستقلاً برنامه‌های بورسیه مجزایی را در اختیار دانشجویان بین‌المللی دانشگاه‌های خود قرار می‌دهند که برخی از این بورسیه‌ها به شرح زیر است:

  • بورسیه Baden-Württemberg Stiftung

  • بورسیه Berlin-Elsa Neumann Scholarship

  • بورسیه Bavaria-Max Weber Program

برای تحصیل در آلمان از کجا شروع کنم؟

ما در این مقاله تلاش نمودیم تا بررسی جامع و کامل از بورسیه های تحصیلی آلمان 2024 داشته باشیم؛ همان طور که در مطالب فوق مشاهده کردید، تحصیل در کشور آلمان رایگان بوده و عموماً از این بورسیه‌های تحصیلی به منظور تامین هزینه‌های زندگی استفاده می‌شود. وجود سیستم آموزشی با کیفیت، مقرون به صرفه بودن تحصیل در آلمان، فرصت تجربه زندگی در یک کشور پیشرفته و هزاران دلیل دیگر، آلمان را به بهشتی برای مهاجران تحصیلی تبدیل کرده است. اگر چنانچه در ارتباط با بورسیه های تحصیلی آلمان و نحوه دریافت آن‌ها سوالی دارید، می‌توانید از طریق شماره‌گیری شماره تماس 02187700913 از مشاوره رایگان کارشناسان ما در مجموعه اپلای یار که سال‌ها تجربه فعالیت در این زمینه را دارند بهره‌مند شوید.

سوال های پر تکرار

عموماً بله و این موضوع تماماً به شرایط در نظر گرفته شده از سوی سازمان ارائه کننده این بورسیه تحصیلی ارتباط دارد.

غالباً بورسیه‌های تحصیلی کوتاه مدت هستند؛ اما منعی برای تمدید مجدد آن‌ها وجود ندارد.

پارامترهای متعددی نظیر رزومه علمی، توانایی‌های فردی، مقطع تحصیلی، میزان درآمد والدین و مواردی از این دست در تعیین این مبلغ مورد ارزیابی قرار می‌گیرند.

عموماً خیر؛ اما نباید هیچگونه وقفه و گپ تحصیلی رخ داده باشد.

هر چند که احتمال دریافت بورسیه تحصیلی مقطع کارشناسی غیرممکن نیست؛ اما سختی زیادی دارد و چندان مورد توجه دانشجویان نیست. با این حال برای ادامه تحصیل در مقاطع بالاتر شانس بورسیه شدن بسیار بیشتر است.

با توجه به مسئله رایگان بودن تحصیل در آلمان پاسخ به این سوال مثبت است.