تحصیل در مقطع کارشناسی در هلند را می‌توان یکی از راه‌های ساده و شاید ارزان قیمت موجود برای مهاجرت به خارج از کشور قلمداد نمود. با توجه به وجود تعداد قابل توجهی از دانشگاه‌های برتر جهان در این کشور، سالانه دانشجویان بین‌المللی زیادی از کشورهای مختلف برای تحصیل در هلند به این کشور مهاجرت می‌کنند و وجود بستری مساعد برای کسب بورسیه و تحصیل رایگان، جذابیت این مقصد مهاجرتی را برای دانشجویان ایرانی چند برابر کرده است. اگر پس از تکمیل فرم ارزیابی مهاجرت متوجه شده‌اید که کشور هلند می‌تواند گزینه خوبی برای شما باشد و اطلاعات چندان زیادی از شرایط و هزینه‌های تحصیل کارشناسی هلند 2024 ندارید، این مقاله از بلاگ اپلای یار مختص شماست؛ پس تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.

فرم ارزیابی رایگان مهاجرت

فهرست مطالب

شرایط تحصیل کارشناسی در هلند

شرایط تحصیل در مقطع کارشناسی در هلند

مقطع کارشناسی در هلند دارای بازه 3 الی 4 ساله بوده که در موسسات عالی تحقیقاتی و علمی کاربردی برگزار می‌شود. طبیعتاً برای آن که بتوانید ویزای تحصیل کارشناسی در هلند را به دست آورید، باید دارای مدرک دیپلم 12 ساله باشید. ددلاین مقطع کارشناسی هلند یا همان مهلت درخواست پذیرش برای تحصیل کارشناسی در هلند همچون بسیاری از کشورهای اروپایی دارای دو نوبت بوده که ترم پاییز آن از جولای تا سپتامبر و ترم بهار از ماه ژانویه تا فوریه ادامه دارد؛ البته با توجه به شروع کلاس‌های درسی در ماه سپتامبر، بهتر است تا قبل از ماه آوریل به منظور دریافت پذیرش از دانشگاه‌های هلند اقدام نمائید.

شرط معدل برای تحصیل کارشناسی در هلند 13 بوده و معدل دیپلم شخص متقاضی تحصیل کارشناسی هلند 2024 نباید کمتر از 13 باشد. در ارتباط با محدودیت سنی نیز باید گفت که عموماً دانشگاه‌ها و موسسات هلندی محدودیت سنی خاصی برای پذیرش دانشجویان در نظر نگرفته و به طور کلی از اشخاصی که به دنبال ادامه تحصیلات عالی خویش هستند، استقبال می‌کند. البته مجدداً تأکید می‌کنیم که در مقطع کارشناسی دانش‌آموزانی به عنوان دانشجو در دانشگاه‌های هلند پذیرفته می‌شوند که تحصیلات متوسطه یا معادل آن را بدون توجه به سن به پایان رسانده و حتماً مدرک دیپلم داشته باشند.

مدرک زبان مورد نیاز برای تحصیل کارشناسی در هلند

جالب است بدانید که حدودا 99 درصد مردم کشور هلند به زبان انگلیسی تسلط کامل دارند و قریب به 2 هزار برنامه متنوع به زبان انگلیسی در بهترین دانشگاه های هلند 2024 تدریس می‌شود. در واقع هلند را می‌توان جزو اولین کشورهای غیرانگلیسی زبانی به شمار آورد که تلاش نمود تا برنامه‌های متعدد مطالعاتی در مقطع کارشناسی و تحصیلات تکمیلی را به زبان انگلیسی ارائه نماید. با چنین توضیحی روشن است که کلیه دانشجویان بین‌المللی برای تحصیل کارشناسی هلند 2024 باید دانش و تسلط کافی به زبان انگلیسی داشته باشند. در حال حاضر دانشگاه‌های هلند برای ارزیابی میزان تسلط متقاضیان تحصیل به زبان انگلیسی توجه ویژه‌ای به نمرات آزمون‌های زبان انگلیسی تافل و آیلتس دارند. مدرک زبان مورد نیاز برای تحصیل کارشناسی در هلند و حداقل نمره لازم آزمون‌های یاد شده برای اخذ پذیرش کارشناسی هلند به شرح زیر است:

نام آزمون حداقل نمره
تافل (TOEFL) 90
آیلتس (IELTS) 6

با چنین توضیحاتی درخواست تحصیل در دانشگاه‌های هلند بدون ارائه مدرک زبان به احتمال زیاد موجب رد شدن درخواست شما خواهد شد. البته زبان تحصیل در کشور هلند هم انگلیسی و هم آلمانی است. در ادامه اصلاعات کامل در مودر آزمون و نمره مورد قبول بری تحصیل در هلند در مقطع کارشناسی به زبان آلمانی آورده ایم:

نام آزمون آلمانی حداقل نمره
Goethe-Zertifikat B1
OSP B1

هزینه تحصیل کارشناسی در هلند

یکی از دلایلی که سبب شده تحصیل کارشناسی هلند 2024 در میان متقاضیان تحصیل در خارج از کشور به محبوبیت قابل توجهی دست پیدا کند، به مسئله هزینه پایین تحصیل در این کشور در مقایسه با کشورهایی همچون ایالات متحده، کانادا و انگلیس مربوط می‌شود. ناگفته نماند که هزینه زندگی در این کشور نیز مقرون‌به‌صرفه‌تر از سایر کشورهای اروپایی است به طوری که هزینه اجاره یک واحد آپارتمان 3 خوابه در مرکز شهر در این کشور برابر است با هزینه اجاره یک واحد آپارتمان تک خوابه در کشور اروپایی دیگر! البته طبیعتاً میان شهریه دانشگاه های دولتی هلند و دانشگاه های خصوصی هلند تفاوت وجود داشته و دانشگاه‌های خصوصی هزینه بیشتری را دریافت می‌کنند.

به طور میانگین هزینه تحصیل کارشناسی هلند 2024 به صورت سالانه در بازه 7500 الی 18 هزار یورو در نظر گرفته شده است که در ادامه به بررسی شهریه سالانه برخی از دانشگاه‌های برتر هلند می‌پردازیم:

دانشگاه شهریه
دانشگاه صنعت دلفت 15950 الی 20560 یورو
دانشگاه لیدن 12500 الی 29 هزار یورو
دانشگاه وریج آمستردام

4140 الی 23430 یورو

دانشگاه رادبود 11500 الی 15 هزار یورو
دانشگاه اوترخت 11523 الی 24408 یورو
دانشگاه و مرکز تحقیقات واگنینگن 16400 یورو
دانشگاه گرونینگن 11200 الی 32 هزار یورو
دانشگاه اراسموس روتردام 2314 الی 29 هزار یورو
دانشگاه آمستردام 9460 الی 25760 یورو

طبیعتاً شهریه دانشگاه های هلند در مقطع کارشناسی متناسب با رشته تحصیلی و همچنین نوع دانشگاه دستخوش تغییراتی می‌شود؛ اما نکته جالب ماجرا به بحث بورسیه‌های تحصیلی متنوع موجود در این کشور مربوط می‌شود که امکان تحصیل رایگان را نیز در اختیار دانشجویان بین‌المللی مقطع کارشناسی قرار داده است. از مهم‌ترین بورسیه‌های تحصیلی هلند می‌توان موارد زیر را برشمرد:

عنوان بورسیه سازمان ارائه دهنده میزان پوشش تاریخ ددلاین
بورسیه Erasmus University Holland Scholarship دانشگاه اراسموس روتردام 5 هزار، 10 هزار و 15 هزار یورو (متناسب با تصمیم هیئت علمی) 1 فوریه تا 1 می
بورسیه Holland Scholarship دولت هلند 5 هزار یورو 1 فوریه تا 1 می
صندوق MEL Scholarship Trust Fund Netherlands صندوق بورسیه MEL 10 الی 20 درصد تخفیف در شهریه دانشگاه 1 ژوئن

شرایط بورسیه کارشناسی هلند همچون شرایط موجود برای دانشگاه‌های برتر سایر کشورها بوده و داشتن تسلط کامل به زبان انگلیسی و سوابق تحصیلی درخشان مهم‌ترین شروطی است که برای اخذ بورسیه‌های هلند در نظر گرفته شده است.

 

رشته های تحصیلی کارشناسی در هلند

خوشبختانه با توجه به وجود تنوع دانشگاه‌ها و موسسات عالی آموزشی در کشور هلند برای تحصیل کارشناسی هلند 2024 با هیچ محدودیتی در انتخاب رشته دانشگاهی مواجه نخواهید بود. از محبوب‌ترین رشته‌های تحصیلی برای کسب مدرک لیسانس در هلند می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

• حقوق تجارت بین‌الملل

• مدیریت بازاریابی

• علوم کامپیوتر

• مهندسی صنایع

• علوم داده

• مدیریت صنعتی

• مدیریت بازرگانی

• مهندسی لجستیک

دانشگاه های کارشناسی در هلند

دانشگاه های کارشناسی در هلند

این کشور دارای 17 دانشگاه بوده که بسیاری از این دانشگاه‌ها به دلیل داشتن سیستم آموزشی پیشرفته در میان برترین دانشگاه‌های جهان جای گرفته‌اند. در ادامه لیست برترین دانشگاه های کارشناسی در هلند را مورد بررسی قرار می‌دهیم:

نام دانشگاه عنوان لاتین مدرک زبان مورد نیاز رنکینگ جهانی QS
دانشگاه صنعتی دلفت Delft University of Technology تافل: 90

آیلتس: 6.5

47
دانشگاه آمستردام University of Amsterdam تافل: 92

آیلتس: 6.5

53
دانشگاه اوترخت Utrecht University

تافل: 90

آیلتس: 6.5

107
دانشگاه لیدن Leiden University تافل: 90

آیلتس: 6.5

126
دانشگاه گرونینگن University of Groningen تافل: 92

آیلتس: 6.5

139
دانشگاه واگنینگن Wageningen University & Research تافل: 90

آیلتس: 6.5

151
دانشگاه اراسموس روتردام Erasmus University Rotterdam تافل: 90

آیلتس: 6.5

176
دانشگاه وریج آمستردام Vrije University Amsterdam تافل: 92

آیلتس: 6.5

207
دانشگاه رادبود Radboud University تافل: 80

آیلتس: 6

222

مدارک مورد نیاز دریافت ویزای تحصیلی کارشناسی در هلند

برای تحصیل کارشناسی هلند 2024 نیازمند دریافت ویزای دانشجویی بلند مدت هستید؛ این ویزا امکان اقامت 5 ساله در هلند را برای شما به ارمغان خواهد آورد. مدارک دریافت ویزای تحصیلی کارشناسی هلند عبارتند از:

  • اثبات تمکن مالی (920 یورو در ماه و 11040 یورو در سال برای سال 2024)
  • تست سل که برای شهروندان برخی از کشورها الزامی است.
  • پاسپورت معتبری که حداقل 6 ماه دارای اعتبار است.
  • پرداخت هزینه درخواست ویزا