تحصیل در هلند در چند سال گذشته توانسته است توجهات علاقه‌مندان به تحصیل در یک کشور پیشرفته اروپایی را به سمت خود جلب نماید و علت چنین امری را می‌توان در شرایطی نظیر وجود امکان اخذ ویزای همراه برای همسر و فرزندان، فراهم نمودن بستری برای کسب اقامت این کشور و همچنین برگزاری دوره‌های آموزشی به زبان انگلیسی جستجو کرد. اگر پس از تکمیل فرم ارزیابی مهاجرت متوجه شده‌اید که این کشور بهترین مقصد مهاجرتی برای شماست و شانس بالایی برای تحصیل در این کشور دارید؛ اما سوالات زیادی در ارتباط با شرایط اقدام، هزینه درخواست پذیرش، مدارک زبان مورد نیاز و مواردی از این دست ذهن‌تان را به خود مشغول ساخته است، مطالعه این مقاله از بلاگ اپلای یار را از دست ندهید! چراکه قصد داریم به زبان کاملاً ساده، کلیه اطلاعات مورد نیازتان درباره با تحصیل در هلند 2024 را در اختیارتان قرار دهیم؛ پس با ما همراه باشید.

فرم ارزیابی رایگان مهاجرت

فهرست مطالب

شرایط تحصیل هلند

شرایط تحصیل در هلند

 

اولین و مهم‌ترین سوال موجود پیرامون تحصیل در هلند 2024 به موضوع شرایط تحصیل در این کشور مربوط می‌شود. هرچند که تحصیل در این کشور همچون آلمان رایگان نیست؛ اما در بررسی‌های تطبیقی میان دانشگاه‌های شهریه‌بگیر اتحادیه اروپا و دانشگاه‌های کشورهایی همچون کانادا و ایالات متحده، شهریه در نظر گرفته شده از سوی دانشگاه‌ها برای تحصیل در هلند 2024 بسیار مقرون‌به‌صرفه‌تر از سایر کشورهاست. از سوی دیگر غالب مردم کشور هلند به زبان انگلیسی تسلط کامل دارند و عمدتاً به زبان انگلیسی با هم ارتباط برقرار می‌کنند؛ این موضوع سبب شده تا بسیاری از دوره‌های آموزشی در دانشگاه‌های این کشور به زبان انگلیسی ارائه گردد.

به بیان بهتر، نیازی به یادگیری زبان هلندی نخواهید داشت و کافیست تسلط خوبی به زبان انگلیسی داشته باشید. لازم به ذکر است که کالج‌ها و دانشگاه‌ها هیچ محدودیت سنی برای تحصیل در هلند در نظر نگرفته‌اند؛ اما طبیعتاً اگر قصد تحصیل در مقطع کارشناسی را دارید باید بدانید که لازمه درخواست چنین امری داشتن دیپلم 12 ساله است. شرط معدل برای اخذ پذیرش ویزای تحصیلی نیز 13 بوده و معدل شما نباید از این حد تعیینی پایین‌تر باشد.

با توجه به این موضوع که دانشگاه‌ها و کالج‌ها برای هر مقطع اعم از کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا در هلند شرایط ویژه‌ای را در نظر گرفته‌اند، در ادامه به طور تفصیلی به بررسی این شرایط می‌پردازیم:

شرایط تحصیل در کالج های هلند

شرایط تحصیل در کالج های هلند

 

در هلند، مفهوم “کالج” به طور معمول به مؤسسات آموزش عالی کوچکتر و تخصصی اشاره دارد که برنامه‌های تحصیلی محدودتری نسبت به دانشگاه‌ها ارائه می‌دهند. این مؤسسات اغلب به موضوعات خاصی متمرکز هستند و امکان ارتباط نزدیکتر دانشجو با اساتید را فراهم می‌کنند. در حال حاضر، در هلند تعدادی از کالج‌های برجسته وجود دارد که در زمینه‌های مختلف فعالیت می‌کنند.

شرایط تحصیل کارشناسی هلند

شرایط تحصیل کارشناسی هلند

 

مدت زمان تحصیل برای مقطع کارشناسی به طور میانگین 3 الی 4 سال (متناسب با رشته) در نظر گرفته شده است و برای آن که فردی بتواند ویزای تحصیلی کارشناسی این کشور را دریافت کند، لازم است که دیپلم 12 ساله خود (با حداقل معدل 13) را در دست داشته باشد و طبیعتاً بدون داشتن دیپلم معتبر امکان تحصیل در دانشگاه‌های هلند را نخواهید داشت. علاوه بر دیپلم و ارائه ریزنمرات دبیرستان، مسئله مدرک زبان به منظور اثبات میزان تسلط به زبان انگلیسی نیز از جمله شروطی است که حتماً پیش از اقدام به درخواست ویزا حتماً باید توجه کافی به آن داشته باشید.

هرچند که تحصیل در هلند 2024 در مقطع کارشناسی چه در دانشگاه‌های دولتی و چه در دانشگاه‌های خصوصی برای دانشجویان بین‌المللی رایگان نیست؛ اما وجود انواع بورسیه‌های تحصیلی می‌تواند کمک خوبی برای پوشش هزینه تحصیل و زندگی در چنین کشوری باشد. این کشور دارای بیش از 17 دانشگاه و موسسه آموزش عالی بوده که تقریباً تمامی رشته‌های تاپ دانشگاهی موجود در سراسر جهان از حقوق و پزشکی گرفته تا رشته‌های مهندسی و غیره را تحت پوشش قرار داده‌اند.

شرایط تحصیل کارشناسی ارشد هلند

شرایط تحصیل کارشناسی ارشد هلند

 

عمده بورسیه‌های تحصیلی موجود در کشور هلند برای تحصیلات تکمیلی بوده و به همین علت اخذ بورسیه برای مقطع کارشناسی ارشد در هلند به مراتب راحت‌تر از مقطع کارشناسی بوده و مبلغ در نظر گرفته شده برای این دسته از دانشجویان نیز بیشتر است. وجود چنین شرایطی بر محبوبیت تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد در چنین کشوری افزوده است. مدت زمان در نظر گرفته شده برای دوره کارشناسی ارشد چیزی در حدود 2 سال (4 ترم) بوده و بخش عمده این مقطع پژوهش‌محور است و طبیعتاً پیش از ارسال درخواست به دانشگاه مورد نظر باید یک استاد راهنما برای خود در آن دانشکده بیابید که طرح تحقیقی و پروپوزال شما را تائید نماید.

کلاس‌های مقطع کارشناسی ارشد دانشگاه‌های هلند نیز به زبان انگلیسی برگزار شده و شرط لازم برای تحصیل در چنین مقطعی داشتن مدرک لیسانس از یک دانشگاه معتبر است. ناگفته نماند که اگر قصد تحصیل در هلند 2024 در مقطع فوق لیسانس را دارید، نگرانی خاصی از بابت محدودیت سنی نخواهید داشت؛ اما بهترین بازه برای ارسال درخواست‌تان بین 24 تا 40 سالگی است.

شرایط تحصیل دکترا در هلند

مقطع تحصیلی دکتری در هلند همچون سایر کشورها به صورت پژوهش‌محور طراحی شده و در طول تمام دوره ارتباط تنگاتنگی میان استاد ناظر یا همان سوپروایزر و دانشجو وجود دارد. برای آن که بتوانید قبولی دکترا در یکی از دانشگاه‌های هلند را دریافت کنید، در قدم اول باید مدرک فوق لیسانس شما در زمینه مرتبط با رشته‌ای باشد که در مقطع دکتری به دنبال تحصیل در آن هستید. در دوره دکتری برخی از برنامه‌های دانشگاهی به زبان هلندی ارائه می‌گردد و به همین علت برخی از دانشگاه‌ها در کنار مدرک زبان انگلیسی، نمره آزمون NT2 را نیز ملاکی برای ارزیابی سطح دانشجویان متقاضی تحصیل در دانشگاه می‌دانند.

توجه داشته باشید که دوره دکترا در هلند دست کم 4 سال به طول می‌انجامد که بخش اعظم آن را تحقیق و نوشتن رساله دکتری شما شکل خواهد داد. با توجه به حساسیت دوره دکتری، بورسیه‌های ارائه شده چندان بی‌شباهت با آگهی‌های استخدام نیستند و عمده سیاست هلند در جذب حداکثری دانشجویان مقطع دکتری به عنوان متخصصان مجرب جامعه است. این نکته را فراموش نکنید که اولین قدم برای اخذ پذیرش در مقطع دکترا همچون مقطع کارشناسی ارشد، یافتن استاد راهنمایی است که طرح پژوهش شما را تائید کرده است.

شرایط تحصیل پیراپزشکی در هلند

یکی از رشته‌های پرطرفدار در دانشگاه‌های هلند که بازار کار بسیار خوبی نیز دارد، رشته پیراپزشکی است. در واقع، سیستم‌های بهداشت و درمان کلیه کشورها علاوه بر پزشک، دندان‌پزشک و داروساز به متخصصان رشته پیراپزشکی نیز نیاز جدی و مبرمی دارند؛ به طوری که نمی‌توان یک فرآیند درمانی را بدون استفاده از خدمات چنین متخصصانی تصور نمود. البته لازم به ذکر است که دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور هلند صرفاً برخی از واحدهای درسی را به زبان انگلیسی ارائه می‌کنند و تعداد دانشگاه‌های پزشکی و دانشکده‌های پیراپزشکی که کل دوره را به زبان انگلیسی برگزار می‌کنند، بسیار محدود هستند.

برای تحصیل در رشته پیراپزشکی در یکی از دانشگاه‌های هلند در قدم اول باید مدارک مرتبط با زبان، انگیزه‌نامه، توصیه‌نامه و سوابق تحصیلی خود را به دانشگاه مدنظر خویش ارسال کنید و درصورت قبولی با شرکت در مصاحبه و جلب نظر هیئت داوری و کمیته ارزیابی متقاضیان، به تحصیل در این رشته مشغول شوید.

هزینه تحصیل در هلند

هزینه تحصیل در هلند ممکن است بسته به نوع دوره تحصیلی، دانشگاه، و وضعیت شما به عنوان دانشجو متغیر باشد. اما در کل، هزینه‌های تحصیلی در هلند برای دانشجویان بین‌المللی معمولاً بالاست. هزینه‌های تحصیل شامل شهریه، هزینه‌های زندگی، کتاب‌ها، و هزینه‌های اجاره مسکن می‌شود. برای مثال، شهریه در دانشگاه‌های هلندی ممکن است در حدود 8000 تا 15000 یورو در سال باشد. هزینه‌های زندگی هم به شهر و شیوه زندگی شما بستگی دارد و ممکن است در حدود 800 تا 1200 یورو در ماه باشد. با این حال، دولت هلند برای برخی از دانشجویان بین‌المللی همکاری‌های مالی فراهم می‌کند. بعضی از دانشگاه‌ها نیز برنامه‌هایی برای کمک به دانشجویان بین‌المللی ارائه می‌دهند. بنابراین، قبل از شروع تحصیل، بهتر است با دانشگاه‌های مورد نظر خود تماس بگیرید و اطلاعات دقیق‌تر در مورد هزینه‌های تحصیل و گزینه‌های مالی ممکن را بدست آورید.

البته ناگفته نماند که بورسیه تحصیلی در هلند که گزینه‌های متفاوتی داشته و از سوی موسسات مختلفی ارائه می‌شود، تا حد قابل توجهی توانسته است این هزینه‌های دانشگاهی را تحت پوشش قرار دهد. به عنوان مثال بورسیه تحصیلی هلند که از سوی وزارت آموزش، فرهنگ و علوم کشور هلند تامین می‌گردد، ماهانه 5 هزار یورو به دانشجو پرداخت می‌کند که علاوه بر هزینه‌های تحصیلی، می‌تواند کمک حال خوبی برای پوشش هزینه‌های زندگی در این کشور نیز باشد. از مهم‌ترین بورسیه‌های موجود برای تحصیل در هلند 2024 می‌توان موارد زیر را برشمرد:

نوع بورسیه توضیحات
Holland Scholarship for Non-EEA International Students ارائه شده از سوی سازمان Nuffic Netherlands برای مقاطع تحصیلی کارشناسی و کارشناسی ارشد به ارزش 5 هزار یورو
Radboud Scholarship Program for International Students ارائه شده از سوی دانشگاه رادبود برای مقطع کارشناسی ارشد به ارزش 5 هزار الی 17 هزار یورو
Erasmus University Holland Scholarship ارائه شده از سوی دولت هلند و دانشگاه اراسموس برای مقطع تحصیلی کارشناسی و کارشناسی ارشد به ارزش 5 هزار، 10 هزار و 15 هزار (بنا به تصمیم هیئت علمی)

Your Content Goes Here

مدرک زبان مورد نیاز برای تحصیل در هلند

گفته شد که تحصیل در هلند 2024 به زبان انگلیسی امکان‌پذیر بوده و بسیاری از برنامه‌های آموزشی دانشگاه‌ها نیز به زبان انگلیسی ارائه می‌شود. در نتیجه اگر قصد تحصیل در هلند را دارید باید بدانید که بدون داشتن مدرک زبان کار شما بسیار سخت خواهد بود؛ چراکه غالب دانشگاه‌های این کشور شرط قبولی خود را ارائه گواهی و مدرک زبان انگلیسی در نظر گرفته‌اند. حداقل نمره لازم در آزمون‌های زبان که از سوی دانشگاه‌های برتر هلند در نظر گرفته شده است به شرح زیر می‌باشند:

عنوان آزمون حداقل نمره
آیلتس (IELTS) 6.5
تافل (TOEFL) 90

مراحل دریافت ویزای تحصیلی هلند

برای دریافت ویزای تحصیلی هلند در قدم اول باید نسبت به جمع‌آوری مدارک لازم برای ویزای تحصیل در هلند 2024 اقدام کنید. مدارک مورد نیاز برای اخذ ویزای تحصیلی عبارتند از:

  • ریز نمرات تحصیلی و اصل و ترجمه مدرک تحصیلی

  • اثبات داشتن تمکن مالی (حدود 870 یورو در ماه)

  • نامه پذیرش دانشگاه یا کالج

  • پاسپورت معتبر

  • انگیزه‌نامه

  • تست سل

  • بیمه

به طور کلی برای دریافت ویزای تحصیلی می‌توان مراحل زیر را تصور نمود:

  1. اخذ قبولی و پذیرش از دانشگاه: در قدم اول شما باید از طریق وب‌سایت دانشگاه یا سیستم Studielink درخواست خود را به همراه سوابق تحصیلی و مدارک زبان و افتخارات علمی به دانشگاه مدنظر خود ارسال کنید. مدارک و درخواست شما در هیئت پذیرش دانشجویان مورد ارزیابی قرار گرفته و درصورت قبولی از شما دعوت می‌گردد تا در یک مصاحبه که غالبا از طریق اسکایپ برگزار می‌شود شرکت کنید. پس از مصاحبه اگر بتوانید نظر مصاحبه‌کنندگان را جلب کنید، نامه رسمی قبولی از دانشگاه به شما ارسال می‌گردد.
  2. مراجعه به سفارت و اخذ ویزا: در قدم بعدی باید با در دست داشتن مدارک گفته شده در فوق به سفارت هلند مراجعه و یک وقت برای خود رزرو کنید. سفارت پس از انجام بررسی‌های لازم، نتیجه را به شما اعلام کرده و می‌توانید ویزای موقت تحصیلی خود را دریافت و به مدت 5 سال در خاک هلند به تحصیل خود ادامه دهید. طبیعتاً در صورت اخذ قبولی در مقاطع بالاتر، این مدت زمان تمدید می‌شود.

کالج های برتر در هلند

کالج های برتر در هلند

 

از جمله کالج‌های دانشگاهی برتر موجود در هلند می‌توان موارد زیر را برشمرد:

نام کالج
University College Groningen
Amsterdam University College
University College Utrecht
University College Maastricht
Erasmus University College
University College Twente
University College Fryslân
University College Tilburg
University College Roosevelt

Leiden University College The Hague

دانشگاه های برتر در هلند

اگر به دنبال این هستید که بدانید تحصیل در هلند 2024 چرا در میان دانشجویان بین‌المللی به محبوبیت رسیده، باید به شما بگوئیم که سیستم آموزشی این کشور بسیار پیشرفته بوده و همین مسئله سبب شده تا دانشگاه‌های این کشور در میان 350 دانشگاه برتر جهان جای گیرند. به طور کلی کشور هلند دارای قدیمی‌ترین دانشگاه‌ها در قاره اروپا بوده که می‌توان لیستی از برترین دانشگاه‌های این کشور را به شرح زیر تنظیم نمود:

نام دانشگاه سال تأسیس تعداد دانشجو رتبه جهانی رتبه داخلی
دانشگاه صنعتی دلفت 1842 23460 52 1
دانشگاه آمستردام 1632 32 هزار 57 2
دانشگاه فنی آیندهون 1956 7100 99  3
دانشگاه لیدن 1575 26 هزار 4
دانشگاه اوترخت 1636 30 هزار 124  5
دانشگاه گرونینگن 1614 31 هزار 120  6

بهترین رشته های تحصیلی در هلند

همان طور که در اثنای مطالب فوق به طور اجمالی بیان گردید، هلند به دلیل داشتن قدیمی‌ترین دانشگاه‌های قاره اروپا به لحاظ علمی بسیار غنی بوده و بسیاری از رشته‌های قدیمی و جدید موجود در دنیای علمی را می‌توان در دانشگاه‌های این کشور یافت. به طور کلی از بهترین رشته‌های تحصیلی را می‌توان موارد زیر را برشمرد:

• مدیریت بازرگانی

• مهندسی مکانیک

• علوم کشاورزی

• دندان‌پزشکی

• پیراپزشکی

• حقوق

کار حین تحصیل در هلند

از ویژگی‌های خوب تحصیل در این کشور می‌توان به اجازه کار حین تحصیل در این کشور اشاره کرد. براساس قوانین کشور هلند، دانشجویانی که دارای تابعیت یکی از دولت‌های غیر اروپایی را دارند در طول هفته می‌توانند تا حداکثر 20 ساعت کار کنند و طبیعتاً در نظر گرفتن چنین مساعدتی در کنار بورسیه‌های متنوع موجود در این کشور، می‌تواند شرایط زندگی بسیار خوبی را برای دانشجویان بین‌المللی فراهم نماید. البته این محدودیت ساعتی در ماه‌های تعطیل سال یعنی ژوئن، جولای و آگوست برداشته شده و شخص می‌تواند به صورت تمام وقت در طول هفته کار کند. متوسط حقوق دانشجویان بین‌المللی در سال (در شهرهای بزرگی نظیر آمستردام) نزدیک به 12 هزار یورو بوده و برای هر ساعت کار به طور میانگین بین 6 تا 10 یورو حقوق دریافت می‌کنند.

مهاجرت تحصیلی به هلند به همراه خانواده

مهاجرت تحصیلی به هلند به همراه خانواده

مجوز بردن همراه در طول بازه تحصیلی از مزایایی بوده که تحصیل در هلند 2024 عاید شما خواهد کرد. منظور از همراه همسر و فرزندان زیر 18 سال شخص هستند. خوشبختانه پروسه رسیدگی به پرونده مهاجرتی همراه‌ها بواسطه دریافت ویزای تحصیلی شخص سرپرست سریع‌تر از زمان معمول طی شده و فرد می‌تواند همراه با خانواده خویش به هلند مهاجرت کند. البته ناگفته نماند که تدریس در مدارس این کشور به زبان هلندی بوده و اگر می‌خواهید فرزند شما از تحصیل رایگان در مدارس هلند برخوردار باشد، در چنین حالتی باید فرزندتان تسلط کاملی به زبان هلندی داشته باشد. اثبات تمکن مالی برای هر یک از اعضای همراه نیز از شروط دیگری است که برای اعطای ویزای همراه در نظر گرفته شده است.

اخذ اقامت هلند پس از پایان تحصیل

اقامت پس از تحصیل را می‌توان از مهمترین اهداف دانشجویانی که کشور هلند را برای تحصیل انتخاب می‌کنند، معرفی نمود. طبیعتاً صرف تحصیل در کشوری منجر به اخذ اقامت دائم آن کشور نمی‌گردد؛ اما شرایط مساعد موجود در کشور هلند و نرخ پایین بیکاری در آن سبب شده تا بسیاری از دانشجویان ایرانی دانشگاه‌های هلند پس از فارغ‌التحصیلی بتوانند اقامت این کشور را کسب نمایند. براساس قوانین هلند، دولت به دانشجویان بین‌المللی فارغ‌التحصیل از دانشگاه‌های این کشور اجازه می‌دهد تا مدت 12 ماه همچنان به سکونت خود در این کشور ادامه دهند و در این بازه زمانی به دنبال شغل مناسبی برای خود باشند. درصورتی که فرد بتواند پس از فارغ‌التحصیلی شغلی متناسب با رشته تحصیلی خود و با درآمد خوب پیدا کند، مجوز اقامت وی از حالت تحصیلی به کاری تغییر پیدا می‌کند.

پس از تغییر نوع ویزا به حالت کاری، شخص باید 5 سال به طور مداوم در خاک هلند سکونت داشته و مالیات پرداخت کند؛ پس از گذشت 5 سال در صورت نداشتن سوءپیشینه، اقامت وی به حالت دائم تبدیل شده و در عمل شهروند هلندی به شمار خواهد آمد.

برای تحصیل در هلند از کجا شروع کنم؟

مهاجرت و تحصیل در این کشور 2024 یکی از موضوعاتی بوده که در میان علاقه‌مندان به مهاجرت بیشتر به چشم می‌خورد. طبیعتاً تصمیم‌گیری صحیح در ارتباط با انتخاب کشور مقصد مهاجرتی نیازمند داشتن دانش و اطلاعات کافی از شرایط موجود در آن کشور است؛ به همین علت ما این مقاله از بلاگ اپلای یار را به ارائه اطلاعات جامع در ارتباط با تحصیل در این کشور اختصاص دادیم. البته ناگفته نماند که اگر همچنان در مسیر اخذ ویزای تحصیلی سردرگم هستید و نمی‌دانید کار را باید از کجا شروع کنید، ما به عنوان یک موسسه باتجربه فعال در حوزه مهاجرت تحصیلی در کنار شما هستیم و کافیست با شماره 02187700913 در تماس باشید تا از مشاوره تخصصی کارشناسان مهاجرتی اپلای یار بهره‌مند شوید.

سوال های پر تکرار

بله، دانشجویان می‌توانند تا سقف 20 ساعت در هفته (به غیر از ماه‌های ژوئن، جولای و آگوست که تمام وقت است) مشغول به کار شوند.

متناسب با رشته و دانشگاه انتخابی‌تان این هزینه می‌تواند بین 6 هزار الی 15 هزار یورو برای مقطع کارشناسی و 8 هزار تا 20 هزار یورو برای مقطع کارشناسی ارشد متغییر باشد.

خیر؛ داشتن مدرک زبان از سوی بسیاری از دانشگاه‌های هلند به عنوان شرط اولیه در نظر گرفته شده است.

اگر بتوانید خود را تحت پوشش بورسیه‌های تحصیلی قرار دهید، در چنین حالتی پاسخ به این سوال مثبت خواهد بود.

بله، درصورتی که کار مناسب و مرتبط با رشته تحصیلی خود را در هلند پیدا کنید نوع ویزای شما به حالت کاری تغییر پیدا می‌کند.

رزومه علمی اعم از داشتن مدرک زبان با نمره خوب، چاپ چندین مقاله در مجالات علمی معتبر و مواردی از این دست می‌تواند شایستگی شما برای دریافت فاند را اثبات نماید.