امروزه تحصیل دکتری در انگلیس در میان دانشجویان تحصیلات تکمیلی طرفدران بسیار زیادی پیدا کرده است که علت آن را شاید بتوان در این واقعیت که انگلستان خانه و مرجع بسیاری از دانشگاه‌های معتبر و برتر موجود در جهان است، جستجو کرد. دانشگاه‌های انگلیس به دلیل آن که رویکرد کاملاً مدرنی به خود گرفته و بودجه قابل توجهی را در اختیار پژوهشگران مقطع دکتری قرار می‌دهند، توانسته‌اند به دومین مقصد مهاجرتی پس از دانشگاه‌های ایالات متحده تبدیل شوند.

با توجه به این واقعیت که مقطع دکترا یه مقطع کاملاً پژوهشی به شمار می‌رود، این رویکرد سخاوتمندانه دانشگاه‌های بریتانیا می‌تواند کمک خوبی برای علاقه‌مندان تحصیل در چنین مقطعی باشد. این میزان محبوبیت و وجود اطلاعات ناقص در وب‌سایت‌های مختلف سبب شد تا ما این مقاله از بلاگ اپلای یار را به بررسی کامل شرایط و نکات تحصیل در انگلیس اختصاص دهیم. اگر شما هم در این زمینه کنجکاو هستید، تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.

آنچه در این مقاله میخوانید

  • دوره دکتری در انگلستان

  • شرایط تحصیل دکترا در انگلیس
  • مدرک زبان مورد نیاز برای پذیرش دکتری در انگلیس

  • بورسیه تحصیلی انگلیس در مقطع دکتری

  • مراحل اخذ پذیرش دکترا از انگلیس

  • مدارک مورد نیاز اخذ ویزای تحصیلی دکترا در انگلیس

  • بهترین دانشگاه های مقطع دکتری در انگلیس

  • شرایط کار حین تحصیل دکترا در انگلیس

  • مزایای تحصیل دکتری در انگلیس

  • اخذ اقامت دائم انگلیس از طریق تحصیل دکترا

  • ویزای همراه دانشجویان دکتری در انگلیس

دوره دکتری در انگلیس

پیش از آن که شرایط تحصیل دکتری در انگلیس را مورد بحث و بررسی قرار دهیم، لازم است قدمی به عقب برگشته و مراحل مختلف این مقطع عالی تحصیلی در این کشور جهان اولی را تجزیه و تحلیل کنیم. دوره دکتری در انگلیس دارای سه مرحله بوده که در سه سال انجام می‌پذیرد که این مراحل به شرح زیر هستند:

• سال اول دکتری در انگلیس: در سال اول با استاد راهنمای خود آشنا شده و در ارتباط با موضوع پژوهشی که قصد دارید در دوره پژوهشی دکتری بر روی آن متمرکز شوید، مشورت می‌کنید. پژوهش شما نبایستی تکراری باشد و این موضوع مهم‌ترین نکته‌ای است که باید به آن توجه داشته باشید. پس از تائید شدن اصالت تحقیق مورد نظر خود می‌توانید تحقیقات خود را پیرامون آن شروع کنید.

• سال دوم دکتری در انگلیس: سال دوم نیز مرحله تخصصی‌تر انجام تحقیق و پژوهش‌های مطالعاتی بوده و در آن باید به صورت جدی‌تر، داده‌های اولیه موجود پیرامون موضوع مدنظرتان را جمع‌آوری و مورد تجزیه تحلیل قرار دهید. البته این دوره غالباً در کتابخانه برگزار شده و در نتیجه به راحتی می‌توانید با دانشجویان دیگر نیز به مشورت و گفتگو درباره موضوع خود بپردازید و مقالاتی را جهت چاپ به مجلات علمی فعال در دانشگاه‌های برتر بریتانیا ارائه کنید.

• سال سوم دکتری در انگلیس: سال سوم، سال نگارش پایان نامه و رساله دکتری بوده و هرچند که تحقیقات ادامه خواهد داشت؛ اما پس از تائید استاد راهنما باید رساله خود را در یک جلسه سه ساعته به صورت شفاهی ارائه کرده و از آن در برابر هیئت داوران دفاع کنید.

البته لازم به ذکر است که سه سال از مقطع دکترا به صورت تمام وقت بوده و پس از آن یک دوره 6 ساله پاره وقت نیز برای تکمیل تحقیق و پژوهش در نظر گرفته شده است.

شرایط تحصیل دکترا در انگلیس

مقطع دکتری عالی‌ترین سطح تحصیلی در میان دانشگاه‌های انگلستان بوده و برای آن که فردی بتواند پذیرش دکترا از انگلیس را دریافت کند، لازم است دوره کارشناسی و همچنین کارشناسی ارشد را با موفقیت پشت سر گذاشته باشد. اولین نکته‌ای که درباره دوره دکتری در انگلیس بدانید این است که این مقطع به صورت کاملاً پژوهش‌محور طراحی شده و دانشجویان بایستی متناسب با استعداد و علایق خود و با راهنمایی‌های استاد راهنما موضوعی را برای پژوهش انتخاب کرده و از این طریق تحصیل در انگلیس را آغاز نمایند.

متقاضیان برای آن که بتوانند پذیرش دکتری در انگلیس را دریافت کنند حداقل باید لیسانس خود را با درجه 2:1 (امتیاز 60 الی 70) را پشت سر گذاشته باشند؛ بنابراین، توجه داشته باشید که در بررسی مدارک صرفاً به بررسی مدرک کارشناسی ارشد اکتفا نخواهد شد. طبیعتاً از آنجایی که کشور انگلستان مأمن زبان انگلیسی است، کلیه دوره‌های تحصیلی در دانشگاه‌های این کشور به زبان انگلیسی برگزار شده و برای آن که بتوانید در دانشگاه‌های این کشور تحصیل کنید، لازم است حداقل آیلتس 7 یا معادل آن در آزمون تافل را داشته باشید.

جالب است بدانید که در شرایط اخذ ویزای تحصیلی دکترا در انگلیس، هیچ اشاره‌ای به محدودیت سنی نشده و در صورتی که سن شما کمتر از 60 سال است همچنان شانس بالایی برای اخذ پذیرش دکترا از انگلیس را دارید. به طور خلاصه شرایط تحصیل دکترا در انگلیس به شرح زیر است:

  • ارائه مدارک دال بر اثبات مهارت زبان انگلیسی

  • ارائه مدارکی مبنی بر تمکن مالی برای دریافت ویزای انگلیس

  • ارائه پروپوزال تحقیق و انگیزه‌نامه

مدرک زبان مورد نیاز برای پذیرش دکتری در انگلیس

گفته شد که زبان تحصیل در دانشگاه‌های انگلستان، زبان انگلیسی بوده و به هنگام ارائه درخواست پذیرش دکترا از انگلیس باید مدارکی دال بر اثبات تسلط کافی به زبان انگلیسی ارائه کنید. به طور کلی متقاضیان تحصیلی دکتری در انگلیس برای اثبات مهارت زبان انگلیسی خود بایستی یکی از مدارک زیر را به دانشگاه مورد نظر ارائه نمایند:

آزمون حداقل نمره
آیلتس (IELTS) 7
تافل (TOEFL) 90
آزمون انگلیسی پیرسون (PTE) 66
آزمون مهارت کمبریج در زبان انگلیسی 185
آزمون زبان انگلیسی پیشرفته کمبریج 185

هزینه تحصیل دکترا در انگلیس

یکی از رایج‌ترین سوالاتی که به هنگام بحث از شرایط تحصیل دکتری در انگلیس ذهن علاقه‌مندان به تحصیل در این کشور را به خود مشغول می‌سازد به موضوع هزینه تحصیل مربوط می‌شود. لازم به ذکر است که دانشگاه‌های انگلیس در لیست مقاصد مهاجرتی گران‌قیمت جای گرفته‌اند و تحصیل در آن‌ها چندان ارزان نیست! این هزینه متناسب با ملیت و همچنین دوره انتخابی دانشجو تغییر پیدا می‌کند؛ اما به طور کلی، هزینه تحصیل دکتری در انگلیس 2024 برای دانشجویان کشورهای عضو اتحادیه اروپا و بومیان بریتانیا، حدوداً 4 هزار الی 5 هزار پوند در سال در نظر گرفته شده است.

اما این هزینه برای دانشجویان کشورهایی غیر از کشورهای یاد شده متفاوت بوده و به عنوان مثال دانشگاه داندی (University of Dundee) برای دانشجویان خارجی شهریه سالانه 19596 پوندی در نظر گرفته است و این تفاوت در بحث رشته‌های تحصیلی نیز وجود دارد؛ به طوری که دانشگاه بریستول (University of Bristol) برای متقاضیان تحصیل در دوره دکتری رشته مهندسی مکانیک، شهریه سالانه 23 هزار پوندی در نظر گرفته است ولی شهریه این دانشگاه برای تحصیل در رشته مطالعات قرون وسطا چیزی در حدود 18 هزار پوند در سال اعلام شده است.

البته خوشبختانه این هزینه‌ها تا حدودی با فراهم شدن انجام کار دانشجویی در کنار تحصیل و همچنین بورسیه‌های تحصیلی برطرف شده است.

بورسیه تحصیلی انگلیس در مقطع دکتری

تنها راه ورود مستقیم به رشته های دندانپزشکی و پزشکی در کشور آلمان شرکت در کالج های M-KURS در این کشور میباشد. علاقمندان به این رشته های میبایست پس از یکسال تحصیل در این کالج های ، پس از قبولی در آزمون جامع FSP که در آن سطح زبان آلمانی و دروسی مثل زیست ، شیمی ، فیزیک ، محک زده میشود، با توجه به سطح نمره خود، اقدام به ثبت نام در دانشگاه های دولتی آلمان نمایند. هرچه نمره اکتسابی شما به ماکزیمم نزدیک تر باشد احتمال قبولی رشته دندانپزشکی و بعد از آن رشته پزشکی در برای شما بیشتر است در غیر این صورت میتوانید به تحصیل رایگان رشته های پیراپزشکی در این کشور بیاندیشید. پس اگر شما رویای تحصیل رایگان داندانپزشکی را در سر می پرورانید و اگر به تحصیل رایگان رشته پزشکی در میاندیشد و یا حتی اگر بدنبال تحصیل رایگان داروسازی هستید باید بدانید که راحت ترین راه برای ورود به این رشته ها شرکت در کالج های این کشور است. همان طور که پیش تر گفتیم شرایط سنی تحصیل در این کالج ها از 18 سال تا 23 سال میباشد و دیپلم رشته تجربی در کشور ایران و همچنین گواهی قبولی در کنکور ایران الزامیست. دوره های پزشکی و دندانپزشکی در آلمان بین 4 تا 6 سال میباشد و مدرک مورد نیاز برای شرکت در این دوره های C1 زبان آلمانی میباشد .

عنوان بورسیه دانشگاه ارائه‌دهنده بورسیه رقم بورسیه
بورسیه PGT Merit دانشگاه لستر 3 هزار الی 5 هزار پوند
بورسیه تحصیلی گیتس دانشگاه کمبریج 18 هزار پوند به صورت سالانه
بورسیه ادینبرو (تاریخ و باستان‌شناسی) دانشگاه ادینبرو 15 هزار پوند به صورت سالانه
بورسیه تحصیلی آکسفورد دانشگاه آکسفورد شهریه سالانه دانشگاه + هزینه زندگی
بورسیه ایمپریال لندن دانشگاه ایمپریال لندن شهریه سالانه دانشگاه
بورسیه تحقیقاتی دانشگاه منچستر 19500 پوند به صورت سالانه

البته لازم به ذکر است که شرایط بورسیه دکتری در انگلیس همچون سایر کشورها براساس شایستگی‌سالاری بوده و فرد متقاضی بایستی صلاحیت خود برای اخذ این بورسیه را اثبات نماید. برخی از این بورسیه‌ها دارای بازه زمانی مشخصی برای درخواست هستند که حتماً باید توجه کافی به زمان ثبت نام آن‌ها داشته باشید؛ به عنوان مثال تاریخ اقدام برای دریافت بورسیه تحصیلی گیتس دانشگاه کمبریج از 3 دسامبر شروع شده و تا 7 ژانویه ادامه پیدا می‌کند.

تحصیل دکترا هم به زبان انگلیسی و هم به زبان آلمانی میسر است. شما جهت تحصیل رایگان دکتری در این کشور نیازمند مدرک کارشناسی ارشد با معدل بالای 18 و همچنین دارا بودن مقالات بین المللی مانند ISI میباشید. اگر رزومه تحصیلی پرباری دارید میتوانید با پیدا کردن یک سوپروایزر در دانشگاه های آلمان اقدام به دریافت فاند در این مقطع کنید و با انجام چند مصاحبه با اساتید آن دانشگاه پذیرش نهایی را دریافت نمایید. برای تحصیل دکتری در این کشور شرایط سنی خاصی وجود ندارد اما بهتر است سن شما زیر 40 سال باشد. مدرک زبان مورد نیاز هم C1 زبان آلمانی و یا حداقل آیلتس 7 آکادمیک میباشد.

مراحل اخذ پذیرش دکترا از انگلیس

به طور کلی فرآیند اخذ پذیرش دکترا از انگلیس دشوارتر از اخذ پذیرش در مقاطع پایین‌تر بوده و برای ارسال درخواست هیچ سیستم متمرکزی نظیر سیستم UCAS در نظر گرفته نشده است! در چنین حالتی، علاقه‌مندان به تحصیل در دانشگاه‌های انگلیس باید از طریق وب‌سایت رسمی دانشگاه درخواست خود را ارسال نمایند. اولین قدم برای پذیرش مقطع دکتری در انگلیس به جمع‌آوری کامل مدارک اختصاص پیدا کرده است و پس از آن باید به سراغ انتخاب یک استاد راهنما (Supervisor) بروید. توجه داشته باشید که استاد انتخابی شما باید تخصص کافی در حوزه پژوهش مدنظر شما داشته باشد.

برای آن که بتوانید استاد راهنمای متخصص در حوزه پژوهش مدنظرتان را پیدا کنید، کافیست نگاهی به بخش اساتید دانشکده مورد نظر خود در وب‌سایت دانشگاه داشته باشید و رزومه آن‌ها را مطالعه کنید. پس از بررسی لیستی از اساتید راهنمای مدنظر خود را تهیه کرده و از طریق ایمیل با آن‌ها ارتباط برقرار کنید. ایمیل ارسالی شما باید حاوی اطلاعاتی نظیر رشته‌ای که قصد تحصیل در آن را دارید، مهارت‌ها و سوابق تحصیلی، رزومه دانشگاهی و مواردی از این دست باشد.

پس از ارتباط با استاد راهنمای مورد نظر و دریافت تائید وی، باید از طریق وب‌سایت دانشگاه، درخواست اپلای دکتری خود را ارسال کنید. بهترین زمان برای ارسال درخواست از ابتدای اکتبر تا پایان دسامبر بوده و حدوداً 8 هفته ارزیابی پرونده شما به طول می‌انجامد. در صورتی که دانشگاه مدارک ارسالی شما را تائید نماید وارد مرحله مصاحبه خواهید شد که این مرحله می‌تواند به شکل حضوری یا غیرحضوری برگزار گردد. در نهایت اگر بتوانید نظر مصاحبه‌کننده‌ها را نسبت به خود جلب کنید می‌توانید با پرداخت هزینه بیمه (حدوداً 150 پوند) ویزای تحصیلی خود را دریافت کنید.

مدارک مورد نیاز اخذ ویزای تحصیلی دکترا در انگلیس

برای آن که بتوانید ویزای تحصیلی انگلیس را به دست آورید باید مدارک زیر را ارائه کنید:

  • مدارک هویتی (پاسپورت دارای اعتبار)
  • کارنامه تحصیلی و رزومه کاری

  • انگیزه‌نامه و توصیه‌نامه دو یا سه مورد از اساتید قبلی‌تان که اثبات کننده مهارت شماست.

  • فیش واریز پرداخت هزینه
  • اثبات تمکن مالی
  • پروپوزال تحقیقاتی
  • مدرک اثبات کننده تسلط بر زبان (آیلتس، تافل و غیره)

  • مدرک تحصیلی لیسانس و فوق‌لیسانس به همراه ریزنمرات

بهترین دانشگاه های مقطع دکتری در انگلیس

کشور انگلستان به دلیل داشتن دانشگاه‌های معتبر همواره مورد توجه دانشجویان خارجی قرار داشته و شاید به جرئت بتوان گفت که تحصیل در چنین دانشگاه‌هایی آرزوی هر دانشجویی است که به دنبال کسب موقعیت‌های شغلی عالی در آینده است! دانشگاه‌های برتر انگلستان برای تحصیل در دوره دکتری را می‌توان در لیست زیر خلاصه نمود:

نام دانشگاه رتبه‌بندی براساس سیستم تایمز (THE) رتبه‌بندی براساس سیستم QS
دانشگاه آکسفورد (Oxford) 1 4
دانشگاه کمبریج (Cambridge) 5 2
ایمپریال لندن (Imperial College) 12 6
کالج دانشگاهی لندن (UCL) 18 9
دانشگاه LSE 27 48
دانشگاه ادینبورگ (Edinburgh) 30 17
دانشگاه KCL 35 36
دانشگاه منچستر (Manchester) 50 28

شرایط کار حین تحصیل دکترا در انگلیس

براساس قوانین مهاجرتی انگلیس، افرادی که ویزای عمومی تحصیلی انگلیس (Tier 4 General Study Visa) را دارند می‌توانند به منظور کاهش هزینه‌های تحصیلی خود، در کنار تحصیل به کار در این کشور مشغول شوند. دارندگان این ویزا اجازه دارند تا در طول هفته حداکثر 30 ساعت کار کنند و در ایام تعطیل محدودیتی در ساعت کاری نداشته و می‌توانند به صورت تمام وقت کار خود را ادامه دهند. پس از اتمام مقطع دکتری نیز حدود 1 سال به فرد فرصت داده می‌شود تا به دنبال شغل مناسب برای خود باشد و در صورت یافتن شغل، ویزای وی تمدید شده و می‌تواند اقامت انگلیس را دریافت کند.

مزایای تحصیل دکتری در انگلیس

احتمالاً با توجه به هزینه بالای تحصیل در انگلیس این سوال را از خود خواهید پرسید که چرا باید انگلستان را به عنوان مقصد مهاجرتی خود انداخت کنید؟ پاسخ به چرایی این موضوع در مزایایی است که به هنگام تحصیل و پس از فارغ‌التحصیلی از دانشگاه‌های این کشور عاید شما خواهد شد. از مهم‌ترین مزایای تحصیل دکتری در انگلیس می‌توان موارد زیر را برشمرد:

  • داشتن بورسیه‌های تحصیلی متنوع
  • برخورداری از برترین سیستم‌های آموزشی جهان
  • تحصیل به زبان زبان انگلیسی

  • فراهم بودن امکان کار حین تحصیل و پس از فارغ‌التحصیلی
  • فراهم بودن امکان اخذ ویزای همراه

اخذ اقامت دائم انگلیس از طریق تحصیل دکترا

اقامت پس از تحصیل دکترا در انگلیس یکی دیگر از موضوعات مهمی است که باید اطلاعات کاملی در ارتباط با آن داشته باشید. توجه داشته باشید که صرف تحصیل در یک کشور نمی‌تواند به تنهایی منجر به کسب اقامت دائم یا تابعیت آن کشور گردد و عملاً سال‌های تحصیلی شما در انگلیس در سوابق اقامتی‌تان در انگلیس ثبت نخواهد شد! این موضوع زمانی اهمیت پیدا می‌کند که بدانید آن دسته از افرادی که 5 سال در انگلیس اقامت موقت دارند واجد شرایط کسب اقامت دائم این کشور هستند.

بنابراین، پس از اتمام مقطع دکتری و فارغ‌التحصیلی از دانشگاه‌های این کشور اگر همچنان قصد اقامت در انگلیس را دارید باید ویزای خود را از تحصیلی به کاری تغییر دهید تا پس از گذشت 5 سال واجد شرایط کسب اقامت دائم آن گردید. البته از ژوئیه سال 2021 ویزای جدیدی برای فارغ‌التحصیلان دوره دکتری از این کشور در نظر گرفته شده است. این ویزای جدید نیز نوعی ویزای کاری بوده که امکان اقامت تا 3 سال پس از فارغ‌التحصیلی را برای فرد فراهم می‌آورد.

ویزای همراه دانشجویان دکتری در انگلیس

براساس عرف بین‌المللی منظور از همراه، همسر و فرزندان زیر 18 سال هستند و خبر خوب این که اگر متاهل هستید و قصد دارید مقطع دکتری را در کشور انگلیس بگذرانید، نیازی نیست از همسر و فرزندان خود دور شوید، بلکه دانشجویان دکتری می‌توانند همسر و فرزندان زیر 18 سال خود را به عنوان همراه به این کشور آورند. به طور کلی برای اعطای ویزای همراه به دانشجویان در انگلیس شرایط خاصی در نظر گرفته شده است که این شرایط به شرح زیر هستند:

• دانشجوی تحصیلات تکمیلی (سطح RQF 7 یا بالاتر) باشید که دوره تحصیلی‌تان بیش از 9 ماه طول بکشد.

• دانشجوی تحت حمایت دولت انگلیس باشید و دوره مدنظرتان بیش از 6 ماه به طول انجامد.

برای تحصیل دکترا در انگلیس از کجا شروع کنم؟

ما در این مقاله تلاش نمودیم تا کلیه نکات لازم در ارتباط با تحصیل دکتری در انگلیس را در اختیار شما قرار دهیم و همان طور که می‌دانید تحصیل در خارج از کشور می‌تواند فرصت‌های علمی و شغلی کم‌نظیری را در مسیرتان قرار دهد و شما را به قله اهداف‌تان برساند و مسلماً تحصیل در یک کشور پیشرفته همچون انگلیس که به سطح بالای علمی دانشگاه‌های خود شهرت دارد، گزینه بسیار عالی برای شما خواهد بود. البته طبیعتاً شرایط هر فرد، روند پذیرش دکترا از انگلیس را با تفاوت‌هایی همراه می‌سازد که ممکن است موجب سردرگمی شما گردد؛ مجموعه اپلای یار با چندین سال سابقه فعالیت در حوزه کسب ویزای تحصیلی انگلیس همراه شماست تا در صورت نیاز به شما کمک کند. برای مشاوره و کسب اطلاعات بیشتر می‌توانید با شماره 02187700913 در تماس باشید.

سوال های پر تکرار

به طور میانگین این هزینه به صورت سالانه بین 15 هزار الی 35 هزار پوند متغییر خواهد بود.

مدرک زبان آیلتس با نمره 7 یا تافل با نمره 90 الزامی است.

خیر، صرف تحصیل موجب کسب اقامت نشده و برای این منظور باید ویزای کاری انگلیس را دریافت و به مدت 5 سال در این کشور کار کنید.

در صورتی که بتوانید بورسیه تحصیلی دریافت کنید، پاسخ به این سوال مثبت خواهد بود.

این مقطع 3 الی 4 سال به صورت تمام وقت به طول خواهد انجامید.

بله مثلا در صورتی که کارشناسی ارشد خود را از رشته حقوق خصوصی دریافت کرده باشید نمی‌توانید در دوره دکتری رشته مهندسی برق را ادامه دهید.