تحصیل دکتری در اتریش با توجه به هزینه ارزان تحصیل در این کشور، همواره یک فرصت عالی برای علاقه‌مندان به تحصیل در خارج از کشور به شمار می‌رود. کیفیت بالای سیستم آموزشی دانشگاه‌ها، فرصت‌های شغلی ایده‌آل پس از فارغ‌التحصیلی سبب شده تا تحصیل در اتریش را بتوان در لیست محبوب‌ترین کشورهای مهاجرتی جای داد. جالب است بدانید که اتریش به لحاظ توسعه و تحقیق در رتبه سوم کشورهای اروپایی قرار داشته و در صورتی که بتوانید در یکی از دانشگاه‌های دولتی این کشور پذیرش دکتری را دریافت کنید، هیچ شهریه‌ای از شما گرفته نمی‌شود و تحصیل در این دانشگاه‌ها رایگان است. البته ممکن است مطالب ضدونقیض نوشته شده در سایت‌های فارسی زبان درباره تحصیل دکترا در اتریش موجب سردرگمی شما شده باشد، به همین علت ما این مقاله ا به بررسی جامع این موضوع و پاسخ به سوالات متداول آن اختصاص داده‌ایم. اگر شما هم در ارتباط با شرایط تحصیل دکتری در اتریش کنجکاو هستید، تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.

آنچه در این مقاله میخوانید

  • آشنایی با دوره دکتری در اتریش

  • شرایط تحصیل دکترا در اتریش

  • زبان تحصیل دکترا در اتریش

  • هزینه تحصیل دکترا در اتریش

  • شرایط بورسیه دکترا در اتریش

  • مدارک مورد نیاز اخذ ویزای تحصیلی دکترا در اتریش

  • مراحل اخذ پذیرش دکترا از اتریش

  • بهترین دانشگاه های دکترا در اتریش

  • مزایای تحصیل دکترا در اتریش

  • شرایط کار حین تحصیل دکترا در اتریش

  • اخذ  اقامت دائم اتریش از طریق تحصیل دکترا

آشنایی با دوره دکتری در اتریش

کشور اتریش که در قلب قاره اروپا جای گرفته است، با تمرکز بر برنامه‌های نوآورانه در رشته‌های مقطع دکتری تلاش نموده تا به مرکزی برای یک دوره دکتری مدرن تبدیل شود. دانشگاه های برتر دکترا در اتریش که از پذیرش دانشجویان بین‌المللی استقبال می‌کنند، با بسیاری از مراکز تحقیقاتی که در حوزه‌های فناوری‌های زیست محیطی، نانو، فیزیک کوانتوم و ارتباطات فعال هستند، همکاری نزدیکی دارند.

مدت زمان تحصیل دکترا در اتریش به دانشگاه و رشته تحصیلی شما بستگی دارد؛ اما به طور کلی می‌توان گفت که این مقطع از تحصیلات تکمیلی در اتریش حدوداً 3 الی 4 سال (6 الی 8 ترم) به طول می‌انجامد. سال تحصیلی اتریش از اکتبر شروع شده و تا سپتامبر ادامه پیدا می‌کند. هر سال تحصیلی شامل دو ترم بوده که ترم زمستان از 1 اکتبر شروع شده و در 30 ژانویه پایان می‌یابد، ترم تابستان دانشگاه‌های اتریش نیز از 1 مارس شروع و تا 30 سپتامبر ادامه پیدا می‌کند. البته طبیعتاً برای پذیرش دوره دکتری در اتریش لازم است که یک استاد راهنما و سوپروایزر برای خود پیدا کنید که با طرح پژوهش و پروپوزال شما موافقت کند.

استاد راهنمای انتخابی‌تان باید تخصص کافی در حوزه پژوهشی شما را داشته باشد و برای یافتن این استاد کافیست سری به وب‌سایت دانشکده مورد نظر خود زده و از میان لیست اساتید موجود، آن دسته از استادانی که در حوزه پژوهشی شما فعالیت دارند را یافته و گلچین کنید. مرحله بعدی ارسال پروپوزال و رزومه به این اساتید از طریق ایمیل است. در ارسال ایمیل سعی کنید عنوان مناسبی برای ایمیل خود انتخاب و در رزومه خویش به مقالات و سوابق پژوهشی خود اشاره کنید.

شرایط تحصیل دکترا در اتریش

برای اخذ پذیرش دکترا از اتریش هیچگونه شرط سنی در نظر گرفته نشده است و کلیه افراد دارای مدرک کارشناسی ارشد معتبر می‌توانند برای اخذ پذیرش تحصیل در مقطع تحصیلی دکتری دانشگاه‌های اتریش درخواست دهند. طبیعتاً ارائه رزومه علمی قوی، توصیه‌نامه از اساتید معتبر، داشتن مقالات پژوهشی و انگیزه‌نامه خوب از جمله مواردی بوده که پذیریش دکتری در اتریش را برای شما راحت‌تر می‌کند. در صورتی که نسبت به دارا بودن شرایط تحصیل دکتری در اتریش شک دارید می‌توانید با تکمیل فرم ارزیابی مهاجرت از مشاوره و راهنمایی کارشناسان مهاجرتی کمک بگیرید.

البته ناگفته نماند که برخی از دانشگاه‌های اتریش شرط شرکت در آزمون GRE یا GMAT را نیز الزامی می‌دانند؛ این آزمون‌ها در اصل تضمین کننده این نکته هستند که دانشجویان متقاضی، مهارت و تخصص کافی برای انجام تحقیقات و حتی تدریس را دارند. علاوه بر موارد یاد شده، دانشگاه‌های دولتی وین شرط دیگری نیز برای پذیرش دانشجویان در نظر گرفته است و این شرط عبارت است از ارائه نامه عدم منع تحصیل دکتری در اتریش! این نامه عدم منع تحصیل نشان دهنده این است که تحصیل شما در مقطع دکتری در کشور خودتان مانعی نداشته و حتماً باید از یکی از دانشگاه‌های معتبر ایران صادر گردد.

نکته مهم: نامه عدم منع تحصیل دکتری در اتریش حتماً باید از دانشگاه‌های دولتی ایران صادر شده باشد و دانشگاه‌های دولتی وین نامه‌های دانشگاه آزاد را فاقد اعتبار می‌دانند. البته مجدداً یادآوری می‌کنیم که این شرط صرفاً در دانشگاه‌های وین وجود داشته و مابقی دانشگاه‌ها چنین محدودیتی در نظر نگرفته‌اند.

زبان تحصیل دکترا در اتریش

زبان تحصیل دکترا در اتریش بسته به این که از چه دانشگاهی پذیرش دریافت کنید متفاوت بوده و باید توجه ویژه‌ای نسبت به این موضوع داشته باشید. به طور کلی، برای پذیرش دکتری در دانشگاه‌های دولتی اتریش باید مدرک زبان آلمانی و برای پذیرش دانشگاه‌های خصوصی باید مدرک زبان انگلیسی ارائه دهید. طبیعتاً وجود مدرک زبان در رزومه ارسالی موجب اعتماد بیشتر سوپروایزر به شما خواهد شد؛ چراکه نشان‌دهنده سطح تسلط شما به زبان آلمانی یا انگلیسی است. البته دانشگاه‌ها حداقل نمره‌ای را برای آزمون‌های مهارت زبان در نظر گرفته‌اند که به شرح زیر است:

عنوان آزمون زبان آزمون حداقل نمره
آیلتس (IELTS) انگلیسی 7
تافل (TOEFL) انگلیسی 100
DSH آلمانی 67 (سطح DSH II)
TestDaF آلمانی 5 تا 9 (TND-4)

هزینه تحصیل دکترا در اتریش

یکی از سوالات متداول علاقه‌مندان به تحصیل دکتری در اتریش به بحث هزینه‌های تحصیل در چنین کشوری مربوط می‌شود. غالب دانشگاه‌های اتریش دولتی بوده و تحصیل در آن‌ها رایگان یا با کمترین هزینه ممکن (در مقایسه با کشورهایی همچون انگلیس) صورت می‌پذیرد. به طور میانگین شهریه دانشگاه‌های دولتی و معتبر این کشور چیزی در حدود 300 الی 700 یورو برای هر ترم در نظر گرفته شده است.

البته این هزینه متناسب با رشته تحصیلی تغییر پیدا می‌کند به طوری که رشته‌های علوم انسانی شهریه 350 یورویی و رشته‌های فنی و مهندسی شهریه 750 یورویی پرداخت می‌کنند. لازم به ذکر است که ارقام یاده شده برای دانشجویانی بوده که تابعیت یکی از کشورهای اتحادیه اروپا را دارند و این رقم برای دانشجویان خارج از اتحادیه اروپا و منطقه اقتصادی، تا 1500 یورو نیز افزایش پیدا می‌کند.

البته طبیعتاً در کنار هزینه‌های تحصیل باید توجه ویژه‌ای به هزینه‌های زندگی در این کشور نیز داشته باشید. به طور میانگین هزینه‌های عادی زندگی در اتریش را می‌توانید در جدول زیر مشاهده کنید:

موارد هزینه ماهانه
اجاره مسکن 200 الی 500 یورو
بیمه درمانی 60 یورو
غذا 200 الی 250 یورو
کتاب و تفریح 300 یورو
حمل‌ و نقل 30 الی 50 یورو

البته باتوجه به نرخ یورو در ایران و هزینه‌های سنگین آن گزینه بورسیه یکی از بهترین گزینه‌ها برای تحصیل دکتری در اتریش 2024 است. خوشبختانه در اتریش نیز شاهد تنوع بورسیه‌های تحصیلی هستیم که هر یک از آن‌ها شرایط خاصی را برای متقاضیان در نظر گرفته‌اند.

شرایط بورسیه دکترا در اتریش

به طور کلی حمایت از دانشجویان دکتری سیاست اصلی کشور اتریش بوده و حتی اگر دانشجویی نتواند بورسیه‌ای دریافت کند، پس از گذشت 1 ترم می‌تواند از استاد راهنمای خویش درخواست فاند نماید و طبیعتاً اگر استاد راهنما از دانشجوی خود راضی باشد، با درخواست وی موافقت می‌کند. توجه داشته باشید که در بحث دریافت بورسیه، بحث شایسته‌سالاری حاکم بوده و شما باید شرایط کلی دریافت بورسیه را داشته باشید. این شرایط به شرح زیر هستند:

• داشتن سوابق تحصیلی عالی و اثبات برتری علمی

• تسلط عالی به زبان آلمانی یا انگلیسی

• ارائه رزومه جامع تحقیقاتی

• داشتن مقالات بین‌المللی

علاوه بر این شرایط کلی، موسسات ارائه کننده بورسیه دکتری در اتریش شرایط متفاوتی را برای اخذ بورسیه در نظر گرفته‌اند که در ادامه می‌توانید این شرایط را مشاهده و با همدیگر مقایسه کنید:

عنوان بورسیه کمک هزینه رشته تحت بورسیه مدت زمان بورسیه شرایط سنی متقاضی
فرانتس ورفل 1150 یورو در ماه ادبیات آلمانی و ادبیات اتریش 4 الی 9 ماه (قابل تمدید تا 18 ماه) شرط سنی ندارد
بنیاد تحصیلی جمهوری اتریش 1050 یورو در ماه هنر، پزشکی، علوم انسانی، کشاورزی و علوم طبیعی فول فاند حداکثر 40 سال
ریچارد پلاسکا 1150 یورو در ماه رشته‌های تاریخ 4 الی 9 ماه (قابل تمدید تا 18 ماه) شرط سنی ندارد
ارنست ماخ 1150 یورو در ماه کلیه رشته‌ها 1 الی 9 ماه حداکثر 35 سال

مدارک مورد نیاز اخذ ویزای تحصیلی دکترا در اتریش

برای تحصیل دکتری در اتریش پس از اخذ پذیرش اولیه از دانشگاه باید نسبت به دریافت ویزای موقت اقدام کنیم. توجه داشته باشید که دانشجویان ساکن در کشورهای غیراتحادیه اروپا حتماً باید ویزای اقامت D را از سفارت اتریش دریافت کنند. این ویزا به متقاضی این امکان را می‌دهد تا به مدت 6 ماه در اتریش مستقر شده و مجوز اقامت دانشجو را دریافت کند. برای بررسی پرونده و مدارک ویزا نیز باید هزینه 160 یورویی پرداخت کنید. به طور خلاصه پذیرش ویزای تحصیلی دکترا در اتریش با ارائه مدارک زیر امکان‌پذیر خواهد بود:

• ارائه مدارک تمکن مالی (مبلغ تمکن مالی هر ساله تغییر پیدا می‌کند)

• اصل مدارک شناسایی نظیر کارت ملی، شناسنامه و پاسپورت معتبر

• ارائه قرارداد اجاره منزل در اتریش یا تائیدیه واریز پول خوابگاه

• ریزنمرات دوره‌های تحصیلی (از دبیرستان تا فوق لیسانس)

• ارائه سند ازدواج یا طلاق (در صورت وجود)

• فرم درخواست ویزای تحصیلی

• ارائه گواهی عدم سوء پیشینه

• نامه پذیرش از دانشگاه

• ارائه بیمه‌نامه سلامت

• رزومه (CV)

مراحل اخذ پذیرش دکترا از اتریش

مراحل اخذ پذیرش دکتری در اتریش را می‌توان به دو قسمت اصلی تقسیم نمود. بخش اول آن به یافتن استاد راهنما، ارسال رزومه و پروپوزال به وی و دریافت تائید وی اختصاص پیدا کرده است. در این مرحله ممکن است مصاحبه‌ای نیز از سوی دانشگاه با شما انجام گیرد که این مصاحبه به شکل حضوری و غیرحضوری برگزار می‌شود. مصاحبه غیرحضوری در بستر اسکایپ و به صورت تماس تصویری کاملاً آنلاین بوده که در آن تلاش می‌شود تا مهارت‌های شما بیشتر مورد ارزیابی قرار بگیرد. بنابراین فرآیند اخذ تائیدیه دانشگاه مقصد به گرفتن تائیدیه استاد راهنما، ارائه پروپوزال، شرکت در آزمون‌های ورودی دانشگاه و ارائه رزومه قابل قبول بستگی خواهد داشت.

بخش دوم ماجرا نیز اخذ ویزای تحصیلی است که این موضوع کاملاً در اختیار سفارت اتریش قرار داشته و بایستی مدارک گفته شده در فوق را به سفارت اتریش تحویل داده و در یک مصاحبه حضوری در سفارت شرکت کنید تا پس از گذراندن این مراحل اجازه تحصیل در خاک کشور اتریش به شما اعطا گردد.

بهترین دانشگاه های دکترا در اتریش

سیستم آموزشی نوین اتریش بیش از 600 سال قدمت دارد و این کشور خانه بسیاری از دانشمندان بزرگ اروپایی بوده است. طبیعتاً چنین سطح از قدمتی سبب شده تا این کشور دارای چندین دانشگاه برتر در سطح جهانی باشد. در ادامه با دانشگاه های برتر دکترا در اتریش بیشتر آشنا می‌شویم:

عنوان دانشگاه نام اصلی رتبه تایمز رتبه QS
دانشگاه وین Universität Wien 119 130
دانشگاه گراتس Universität Graz 196 651
دانشگاه اینسبروک Universität Innsbruck 201 281
دانشگاه کلاگنفورت Alpen-Adria-Universität Klagenfurt 351 501
دانشگاه فنی وین Technische Universität Wien 401 180
دانشگاه صنعتی گراتس Technische Universität Graz 601 277
دانشگاه یوهانس کپلر لینز Johannes Kepler Universität Linz 602 354

مزایای تحصیل دکترا در اتریش

احتمالاً با مطالعه مطالب فوق چرایی محبوبیت تحصیل دکتری در اتریش برای دانشجویان بین‌المللی بویژه ایرانیان را متوجه شده باشید؛ اما در این بخش قصد داریم تا به طور دقیق‌تر مزایای تحصیل دکتری در اتریش را مورد بررسی قرار دهیم تا تصویر ذهنی شکل گرفته از این چرایی برای شما کامل‌تر گردد. به طور کلی تحصیل دکتری در اتریش مزایای زیر را در پی خواهد داشت:

  • بهره‌مندی از فرصت‌های تدریس در دانشگاه و انجام تحقیقات در ازای دریافت حقوق
  • هزینه رایگان یا دارای هزینه مقرون به صرفه در مقایسه با سایر کشورها
  • برخورداری از سیستم آموزش باکیفیت و بسیار پیشرفته
  • وجود فرصت‌های شغلی زیاد پس از فارغ‌التحصیلی
  • امکان تمدید ویزا و اقامت پس از فارغ‌التحصیلی

  • رفاه بالا و هزینه زندگی مقرون به صرفه
  • امکان دریافت بورسیه تحصیلی

شرایط کار حین تحصیل دکترا در اتریش

شرایط کار حین تحصیل دکتری در اتریش بیش از هرچیزی به ملیت دانشجویان بستگی دارد؛ به طوری که اگر جزو آن دسته از دانشجویانی باشید که تابعیت یکی از کشورهای اتحادیه اروپا را دارند، بدون مواجهه با هیچگونه محدودیت خاصی می‌توانید در زمان تحصیل بدون اخذ مجوز کار کنید. البته اگر تابعیت یکی از کشورهای اروپایی را نداشته باشید، وضعیت کمی متفاوت خواهد بود! دانشجویان با ملیت و تابعیت خارج از کشورهای اتحادیه اروپا در طول هفته حداکثر تا 20 ساعت اجازه کار دارند و این 20 ساعت کار در هفته نیز حتماً باید در قرارداد کاری با کارفرما قید شود.

پس از اتمام تحصیل نیز می‌توانید از یک طرح عالی دولتی بهره‌مند شوید تا بدین شکل مدت زمان اقامت خود در خاک اتریش را تا 12 ماه تمدید کنید. اگر در این بازه زمانی 1 ساله بتوانید شغل مناسبی پیدا کنید، می‌توانید نسبت به دریافت کارت قرمز-سفید-قرمز (Rot-Weiss-Rot Karte) اقدام کنید. البته شغل شما باید مرتبط با رشته تحصیلی شما در مقطع دکتری در اتریش بوده و دارای درآمد ماهانه 2 هزار و 417 یورویی باشد.

البته لازم به ذکر است که نرخ بیکاری در اتریش بسیار پایین بوده و در صورتی که به زبان آلمانی تسلط کافی داشته باشید به راحتی می‌توانید کار مناسب خود را بیابید.

اخذ  اقامت دائم اتریش از طریق تحصیل دکترا

طبیعتاً تحصیل در یک کشور به تنهایی نمی‌تواند دلیلی برای اخذ اقامت دائم آن کشور باشد و تحصیل دکتری در اتریش و کسب اقامت دائم آن نیز از این قاعده مستثنی نمی‌باشد. اقامت پس از تحصیل دکترا در اتریش همان طور که گفته شد صرفاً تا 12 ماه قابل تمدید بوده و در این بازه زمانی باید نسبت به یافتن یک شغل مرتبط با رشته تحصیلی خود که حقوق خوبی دارد، اقدام کنید. با یافتن شغل و استخدام، یک Rot-Weis-Rot Karte دریافت می‌کنید که به مدت 2 سال اعتبار داشته و از طریق آن می‌توانید برای اخذ اقامت دائم اتریش اقدام کنید.

در واقع پس از یافتن شغل مناسب، نوع اقامت‌تان از تحصیلی به کاری تغییر پیدا کرده و شما پس از گذشت چند سال زندگی در اتریش می‌توانید اقامت خود را در این کشور دائمی کنید. لازم به ذکر است که برای تحصیل دکتری در اتریش می‌توانید همسر و فرزندان زیر 18 سال خود را نیز همراه خویش به اتریش ببرید. البته با توجه به این که زبان رسمی کشور اتریش آلمانی است، همسر و فرزندان زیر 18 سال شما حتماً باید تسلط کافی به زبان آلمانی داشته باشند و شرایط ویزای همراه برای تحصیل دکترا اتریش چندان تفاوتی با اخذ ویزای معمولی نداشته و اثبات تمکن مالی لازم است.

برای تحصیل دکترا در اتریش از کجا شروع کنم؟

اخذ پذیرش دکتری در اتریش نیازمند فراهم نمودن شرایط متعددی بوده که ما در این مقاله از بلاگ اپلای یار تلاش نمودیم تا به صورت کاملاً جامع به بررسی هر یک از آن‌ها بپردازیم. اگر فرصت یا تجربه کافی برای یافتن استاد راهنما یا انجام مراحل اخذ ویزای تحصیلی اتریش را ندارید، حتماً باید از خدمات موسسات مهاجرتی کمک بگیرید. مجموعه ما دارای چندین سال سابقه در حوزه راهنمایی علاقه‌مندان به تحصیل در اتریش بوده و می‌توانید برای دریافت مشاوره از مجموعه ما برای اخذ ویزای تحصیلی اتریش با شماره 02187700913 تماس بگیرید.

سوال های پر تکرار

بسیاری از دانشگاه‌های دولتی این کشور رایگان هستند و شهریه‌ای از دانشجو دریافت نمی‌کنند؛ البته شهریه دانشگاه‌های خصوصی و شهریه‌بگیر این کشور نیز به مراتب کمتر از سایر کشورهاست.

بله، این دانشجویان می‌توانند هم در کارهای دانشگاهی و هم خارج از دانشگاه مشغول به کار شوند.

برای دانشجویان 24 سال و پایین‌تر حدوداً 516 یورو در ماه و برای دانشجویان بالاتر از 24 سال حدوداً هزار یورو در نظر گرفته شده است.

بله، شما می‌توانید به مدت 12 ماه ویزای خود را تمدید کرده و در این بازه زمانی به دنبال کار باشید.

دانشگاه‌های وین، گراتس و اینسبروک بهترین گزینه برای تحصیل در مقطع دکتری به شمار می‌روند.