به جرات میتوان گفت مهاجرت تحصیلی به آلمان از محبوب ترین روش های مهاجرتی در بین ایرانیان به شمار می آید که دلایلی همچون رایگان بودن آموزش ، سطح بسیار بالای علمی ، وجود بازار کار فراوان پس از تحصیل و بسیار موارد دیگر باعث این محبوبیت شده اند .

کشور آلمان با جمعیتی حدود 83 میلیون نفر یکی از پرجمعیت ترین کشور های عضو اتحادیه شنگن میباشد . آلمان از سمت شمال با کشور دانمارک ، از سمت شرق با جمهوری چک و لهستان ، از سمت غرب با فرانسه و هلند و لوکزامبورگ و بلژیک و از سمت جنوب با کشورهای اتریش و سوئیس هم مرز است .

اگر شما هم بدنبال تحصیل رایگان در آلمان هستید ، ما در این مقاله شرایط مهاجرت تحصیلی به این کشور را به طور موشکافانه بررسی نموده ایم . شما در هر لحظه میتوانید از طریق تکمیل فرم ارزیابی مهاجرت با کارشناسان اپلای یار در ارتباط باشید. تیم اپلای یار با توجه به دارا بودن مجوز اعزام دانشجو به آلمان سعی دارد اطلاعات مفیدی را با شما درمیان بگذارد پس با ما همراه باشید

آنچه در این مقاله میخوانید

  • شرایط تحصیل در کالج های آلمان

  • شرایط تحصیل کارشناسی در آلمان

  • شرایط تحصیل کارشناسی ارشد در آلمان

  • شرایط تحصیل پزشکی و دندانپزشکی و پیراپزشکی در آلمان

  • شرایط تحصیل دکتری در آلمان

  • مدرک زبان مورد نیاز جهت تحصیل در آلمان

  • شرایط پذیرش تحصیلی آلمان با مدرک دیپلم

  • برترین دانشگاه های آلمان

  • بهترین رشته ها برای مهاجرت تحصیلی به آلمان

  • مراحل مهاجرت تحصیلی به آلمان

شرایط تحصیل در آلمان

به طور کلی شرایط سنی تحصیل در آلمان جهت مهاجرت به آلمان از طریق تحصیل از سن 18 سال تا 40 سال میباشد . امکان تحصیل به زبان آلمانی در تمامی مقاطع وجود دارد و حتی اگر شما دانش زبان انگلیسی دارید باید بدانید از کارشناسی ارشد به بالا امکان تحصیل رایگان در آلمان به زبان انگلیسی هم وجود دارد . شرط معدل برای اخذ پذیرش تحصیلی بالای 14 میباشد و تمامی دانشجویان بین المللی میتوانند شانس خود را برای تحصیل در این کشور امتحان کنند.

شرایط تحصیل در کالج های آلمان

کالج های آلمانی ابتدایی ترین و مهم ترین مقطعی هستند که شما میتوانید برای ورود به آن ها اقدام به اخذ پذیرش تحصیلی نمایید. تحصیل در این کالج ها کاملا رایگان بوده و تنها نیاز به پرداخت شهریه بسیار پایین برای هر ترم ( هزینه بیمه دانشجویی و … ) میباشد پس میتوان گفت هزینه کالج در آلمان بین ترمی 200 تا 600 یورو است .

شرایط تحصیل در کالج های آلمان
سن              بین 18 تا 23 سال
 زبان            برای اخذ پذیرش قطعی مدرکی بالاتر از سطح ب2 زبان آلمانی لازم می باشد. (امکان پذیرش مشروط با مدرک ب۱ زبان آلمانی
ترجیحا گواهی قبولی در کنکور ایران را دارا باشید

به طور کلی کالج های دولتی آلمان به 4 دسته تقسیم میشوند :

کالج-های-دولتی-آلمان

پس از اخذ پذیرش کالج آلمان و ورود به آلمان شما نیازمند شرکت در آزمون ورودی های این کالج ها میباشید که در این آزمون ها هم سطح علمی شما و هم سطح زبان شما بررسی میگردد که پس از 1 سال آموزش در هرکدام از این کالج ها میتوانید با شرکت در آزمون FSP شانس خود را جهت ورود به دانشگاه های آلمان محک بزنید . رشته های محبوب کالج های آلمان عموما پزشکی ، مهندسی و هنر میباشد .لازم به ذکر است فرصت‌های شغلی پس از فارغ‌التحصیلی کالج های آلمان منوط به رشته های انتخابی شما در دانشگاه ها بوده و این کالج ها تنها پلی از مقطع دبیرستان به سوی دانشگاه ها میباشند.

شرایط تحصیل کارشناسی در آلمان

تحصیل کارشناسی در آلمان برای ایرانیان هم اکنون تنها به زبان آلمانی امکان پذیر است . جهت اخذ ویزای تحصیلی از طریق کارشناسی شما میبایست ابتدا از یکی از دانشگاه های دولتی کشور آلمان اقدام به اخذ پذیرش نمایید . برای این کار شما نیازمند گذراندن مقطع کالج در آلمان میباشید و یا اگر در دانشگاهی در ایران دانشجوی کارشناسی هستید میتوانید 40 تا 60 واحد از دروس گذرانده شده خود را مطابقت داده و پذیرش مستقیم از دانشگاه های آلمان برای همان رشته در مقطع کارشناسی را اخذ نمایید . مدرک زبان مورد نیاز C1 زبان آلمانی میباشد اما شما میتوانید با مدرک B2 زبان آلمانی پذیرش مشروط اخذ نمایید و الباقی دوره زبان خود را در کالج های زبان همان دانشگاه مورد نظر خود سپری نمایید و پس از رسیدن به سطح مورد نیاز در کلاس های کارشناسی حاضر شوید . شرایط سنی مطلوب برای ورود به این مقطع از 18 تا 28 سال است . دوره های کارشناسی در کشور آلمان معمولا 4 سال به طول می انجامد .

شرایط تحصیل کارشناسی ارشد در آلمان

امکان اخذ پذیرش به زبان انگلیسی در مقطع فوق لیسانس در 80% رشته های مهم در آلمان امکان پذیر است. بسیاری از دانشگاه های انگلیسی زبان آلمان ، این امکان را به شما میدهند خود را برای ورود به بازار کار آماده کنید. حداقل مدرک زبان انگلیسی در این سطح آیلتس 6.5 آکادمیک میباشد . همچنین امکان تحصیل با مدرک C1 زبان آلمانی در مقطع کارشناسی ارشد وجود دارد که اکثر دانشگاه ها باسطح B2 زبان آلمانی به شما پذیرش مشروط داده تا بتوانید الباقی دوره زبان خود را در خاک آلمان سپری نمایید. پس اگر شما دارای مدرک کارشناسی از یکی از دانشگاه های دولتی و یا آزاد کشور ایران میباشید باید بدانید که هم میتوانید به یادگیری زبان آلمانی مشغول شوید و هم میتوانید سطح زبان انگلیسی خود را ارتقا داده و اقدام به اخذ پذیرش از دانشگاه نمایید . شرایط سنی مطلوب برای ورود یه این مقطع سنی بین 22 تا 35 سال است . دوره های کارشناسی ارشد در آلمان معمولا 2 ساله میباشند .

شرایط-تحصیل-کارشناسی-ارشد-در-آلمان
شرایط-تحصیل-در-کشور-آلمان

شرایط تحصیل پزشکی و دندانپزشکی و پیراپزشکی در آلمان

تنها راه ورود مستقیم به رشته های دندانپزشکی و پزشکی در کشور آلمان شرکت در کالج های M-KURS در این کشور میباشد. علاقمندان به این رشته های میبایست پس از یکسال تحصیل در این کالج های ، پس از قبولی در آزمون جامع FSP که در آن سطح زبان آلمانی و دروسی مثل زیست ، شیمی ، فیزیک ، محک زده میشود، با توجه به سطح نمره خود، اقدام به ثبت نام در دانشگاه های دولتی آلمان نمایند. هرچه نمره اکتسابی شما به ماکزیمم نزدیک تر باشد احتمال قبولی رشته دندانپزشکی و بعد از آن رشته پزشکی در برای شما بیشتر است در غیر این صورت میتوانید به تحصیل رایگان رشته های پیراپزشکی در این کشور بیاندیشید. پس اگر شما رویای تحصیل رایگان داندانپزشکی را در سر می پرورانید و اگر به تحصیل رایگان رشته پزشکی در میاندیشد و یا حتی اگر بدنبال تحصیل رایگان داروسازی هستید باید بدانید که راحت ترین راه برای ورود به این رشته ها شرکت در کالج های این کشور است. همان طور که پیش تر گفتیم شرایط سنی تحصیل در این کالج ها از 18 سال تا 23 سال میباشد و دیپلم رشته تجربی در کشور ایران و همچنین گواهی قبولی در کنکور ایران الزامیست. دوره های پزشکی و دندانپزشکی در آلمان بین 4 تا 6 سال میباشد و مدرک مورد نیاز برای شرکت در این دوره های C1 زبان آلمانی میباشد .

شرایط تحصیل دکتری در آلمان

تحصیل دکترا هم به زبان انگلیسی و هم به زبان آلمانی میسر است. شما جهت تحصیل رایگان دکتری در این کشور نیازمند مدرک کارشناسی ارشد با معدل بالای 18 و همچنین دارا بودن مقالات بین المللی مانند ISI میباشید. اگر رزومه تحصیلی پرباری دارید میتوانید با پیدا کردن یک سوپروایزر در دانشگاه های آلمان اقدام به دریافت فاند در این مقطع کنید و با انجام چند مصاحبه با اساتید آن دانشگاه پذیرش نهایی را دریافت نمایید. برای تحصیل دکتری در این کشور شرایط سنی خاصی وجود ندارد اما بهتر است سن شما زیر 40 سال باشد. مدرک زبان مورد نیاز هم C1 زبان آلمانی و یا حداقل آیلتس 7 آکادمیک میباشد.

هزینه تحصیل در آلمان

شرایط-تحصیل-در-کشور-آلمان

تحصیل در تمام مقاطع در دانشگاه های دولتی تقریبا رایگان بوده و شما میتوانید تنها با پرداخت عددی بین 300 تا 700 یورو در طول ترم مشغول به تحصیل گردید، اما شرایط تحصیل در دانشگاه های خصوصی کمی متفاوت میباشد. شهریه در این دانشگاه ها از ترمی 2000 یورو شروع و ممکن است تا ترمی 8000 یورو هم بالا برود. هزینه تحصیل در این دانشگاه ها بسته به رشته و شهری که دانشگاه در آن قراردارد متفاوت است. هزینه زندگی دانشجویی در کشور آلمان ماهیانه به طور متوسط حدود 900 یورو میباشد که این عدد شامل هزینه اجاره بها خانه یا خوابگاه و همچنین خورد و خوراک و پوشاک یک دانشجو میباشد. دانشجویان در طول تحصیل از بیمه دانشجویی خود استفاده کرده و نیازمند خرید بیمه نیستند.

مدرک زبان مورد نیاز جهت تحصیل در آلمان

تحصیل در دانشگاه های دولتی همواره تقریبا رایگان بوده. تنها شرط مورد نیاز آشنایی به زبان آلمانی می باشد البته در بعضی از مقاطع آشنایی به زبان انگلیسی هم میتواند راه ورودی در این دانشگاه ها باشد . به طور کلی برای پذیرش در کالج های آلمان شما نیازمند حداقل مدرکB2 زبان آلمانی هستید، مدرک زبان مورد نیاز برای دریافت پذیرش کارشناسی در دانشگاه های دولتی آلمان C1 زبان آلمانی میباشد. در مقطع کارشناسی ارشد آموزش هم به زبان آلمانی (نیازمند مدرک C۱) و هم به زبان انگلیسی (نیازمند مدرک آیلتس ۶.۵) می باشد. مدرک زبان مورد نیاز برای اخذ پذیرش دکتری هم میتواند C1 آلمانی یا آیلتس 7 آکادمیک باشد.

شرایط پذیرش تحصیلی آلمان با مدرک دیپلم

تنها یک راه برای ورود به کشور آلمان از طریق تحصیل با مدرک دیپلم وجود دارد آن هم شرکت در کالج های 4 گانه کشور آلمان است. اگر آخرین مدرک تحصیلی شما دیپلم 12 ساله ایران است و در حال حاضر مشغول به تحصیل نمیباشید و اگر سن شما زیر 23 سال میباشد، شما میتوانید با دریافت مدرک حداقل B1 زبان آلمانی اقدام به اخذ پذیرش کالج های دولتی کشور آلمان نموده و ادامه دوره زبان خود را در این کشور سپری نمایید. توجه نمایید معدل دیپلم شما باید بالای 14 باشد.

کار حین تحصیل در آلمان

هر دانشجوی بین المللی در کشور آلمان اجازه دارد در طول ماه 80 ساعت کار کند یعنی هفته ای 20 ساعت. اگر حداقل دستمزد را در کشور آلمان ساعتی 11 یورو در نظر بگیریم هر دانشجو میتوانید ماهیانه 880 یورو حداقل درامد کسب کند کارفرمایان مجاز میباشند که با دانشجویان قرارداد پاره وقت منعقد کنند و بیمه کاری را برای آن ها در نظر داشته باشند. اصلی ترین راه دریافت اقامت دائم این کشور پس از تحصیل دارا بودن قرارداد کاری میباشد که شغل مرتبط را میتوان در حین تحصیل جست و جو کرد و مشغول به کار شد .به خاطر داشته باشید پس از پایان تحصیل با دریافت ویزای کاری آلمان و پرداخت های مالیاتی میتوانید به اقامت دائم کشور آلمان دست یابید.

کالج-های-برتر-آلمان

برترین کالج های آلمان

تعداد کالج های آلمان نا چیز نیست اما ما در این جا قصد داریم در جدولی تعدادی از کالج های برتر کشور آلمان را برای شما نام برده و به رشته های ارائه شده در آنها اشاره نماییم:

نام کالج رشته های ارائه شده در آن
کالج هانوفر M KURS – T KURS – W KURS
کالج لایپزیش M KURS – T KURS – W KURS  – G KURS
کالج هامبورگ M KURS – T KURS – W KURS – G KURS
کالج هایدلبرگ M KURS – T KURS – W KURS – G KURS
کالج یوهانس گوتنبرگ M KURS – T KURS – W KURS – G KURS
کالج برلین M KURS – T KURS – W KURS
کالج باواریا مونیخ M KURS – T KURS – W KURS – G KURS
کالج درسدن M KURS – T KURS – W KURS
کالج  فرایبورگ M KURS – T KURS – W KURS
دانشگاه-برتر-آلمان

برترین دانشگاه های آلمان

کشور آلمان به واسطه برخورداری از دانشگاه های تراز اول و سطح علمی بسیار بالایی که دارد همواره نام دانشگاه های خود را در بین برترین دانشگاه های اروپا و حتی جهان گنجانیده. در این کشور در هر زیرگروهی که امکان تحصیل وجود داشته باشد چندین و چند دانشگاه تراز اول وجود دارد که ما در زیر لیستی از آنها را برای شما آماده ساختیم:

نام فارسی نام انگلیسی
دانشگاه فنی مونیخ Technical University of Munich
دانشگاه لودویگ ماکسیمیلیان مونیخ  LMU Munich
دانشگاه هایدلبرگ Heidelberg University
دانشگاه شاریته برلین Charité – Universitätsmedizin Berlin
دانشگاه هومبولت برلین Humboldt University of Berlin
دانشگاه توبینگن University of Tübingen
دانشگاه بن University of Bonn
دانشگاه آزاد برلین freie universität berlin
دانشگاه فنی آخن RWTH Aachen University
دانشگاه فرایبورگ University of Freiburg

بهترین رشته ها برای مهاجرت تحصیلی به آلمان

چه در شاخه های فنی مهندسی ، چه در شاخه های علوم انسانی و چه در علوم تجربی شما فرصت دارید ضمن تحصیل در برترین رشته های پیش روی خود نگاهی ویژه به بازار کار آینده این رشته ها هم داشته باشید. در زیر ما جدولی از لیست برترین رشته های تحصیلی این کشور را برای شما فراهم نموده ایم که نگاه به آنها خالی از لطف نیست:

برترین های علوم انسانی برترین های فنی و مهندسی برترین های علوم تجربی
کارشناسی علوم ارتباطات مهندسی مکانیک دندانپزشکی
کارشناسی اندیشه های اجتماعی مهندسی پزشکی پزشکی
کارشناسی علوم سیاسی مهندسی خودرو داروسازی
کارشناسی رسانه و روزنامه نگاری مهندسی شیمی میکروبیولوژی
کارشناسی علوم انسانی مهندسی هوا فضا علوم آزمایشگاهی
کارشناسی حقوق مهندسی محیط زیست مامایی
کارشناسی اقتصاد مهندسی برق پرستاری
کارشناسی رسانه مهندسی کامپیوتر فیزیوتراپی

مراحل مهاجرت تحصیلی به آلمان

اولین و مهمترین مرحله در مهاجرت به آلمان یادگیری زبان آلمانی میباشد . فارغ از اینکه تحصیل شما میتواند به زبان انگلیسی باشد اما برای زندگی در آلمان نیازمند یادگیری زبان آلمانی هستید پس اولین قدم آگاهی از زبان آلمانی است مرحله بعد اقدام به ترجمه مدارک خود به زبان آلمانی کنید و ترجمات خود را به تایید وزارت امور خارجه و دادگستری برسانید ، سپس اقدام به تایید و تصدیق مدارک خود در سفارت آلمان نمایید ، حالا نوبت پذیرش است شما میتوانید از دانشگاه مورد نظر خود اقدام به اخذ پذیرش تحصیلی نمایید و پس از آن اقدام به اخذ نوبت سفارت آلمان کنید مرحله آخر مصاحبه و دریافت ویزای تحصیلی است . قبل از آن باید تمامی فرم های سفارت را به درستی پر کرده و یک انگیزه نامه معتبر برای خود نگارش کنید . حالا ویزای تحصیلی آلمان در دستان شماست.

برای تحصیل در آلمان از کجا شروع کنیم ؟

ما در اپلای یار همواره در صدد بالا بردن کیفیت کار متقاضیان خود بوده ایم . از روز اولی که شما قصد تحصیل در کشور آلمان را در سر پرورانیده اید تا روزی که بلیط پرواز خود به مقصد آلمان را خریداری نمایید ما در کنارتان خواهیم بود . اپلای یار ضمن اخد صد در صد تضمینی پذیرش تحصیلی شما از برترین دانشگاه های دولتی تمامی خدمات اخذ روادید شما را با دقت و حوصله انجام داده و در تمام طول مسیر کنارتان ایستاده است .پشتوانه ما اعتماد شما و همچنین برخورداری از مجوز اعزام دانشجو آلمان از سوی وزارت علوم میباشد . شما میتوانید از طریق تماس مستقیم با دفتر ما واقع در شهر تهران با شماره تماس 02187700913 و یا تکمیل فرم مشاوره تحصیلی با کارشناسان خبره اپلای یار در ارتباط باشید.

سوال های پر تکرار

قطعا تحصیلی ! برای تحصیل در آلمان تنها لازم دارید هزینه ۱ ساله زندگی خود را با خود به همراه داشته باشید

افراد بالای ۴۰ سال تنها میتوانند برای دکتری و پست دکتری شانس خود را آزمایش کنند

بله ، برای دانشجویان متاهل امکان اخذ ویزای پیوست با اجازه کار نا محدود به صورت همزمان وجود دارد

یورو یا همان ماهیانه ۱۰۲۷ یورو میباشد . که این عدد باید در حساب بانکی شما بلاک شود.

 از آنجایی که تحصیل در آلمان تقریبا رایگان بوده به جز مقطع دکتری امکان اخذ بورسیه فراهم نیست